Jak vyfotit portrét s čistě bílým pozadím

Při focení portrétů (nebo obecně jakýchkoliv fotografií) může být někdy nejvhodnější použití čistě bílého pozadí. V tomto krátkém článku si ukážeme nějaké tipy, které nám pomůžou takové fotografie pořídit.

Přepaly bývají obecně považovány za chybu, které bychom se měli vyhýbat. Ve fotografování ale často jde o porušování pravidel – zvlášť v případech, kdy je to váš záměr. A takový portrét na bílém pozadí má něco do sebe. V podstatě tím odstraníte pozadí a veškerá pozornost se upíná na fotografovaný objekt. V našem případě tedy půjde o osoby. Stejně tak ale můžete takový postup aplikovat pro focení produktových fotografií (například focení výrobků do vašeho eshopu).

Naším cílem je tedy zachytit fotografovaný objekt a eliminovat pozadí. Je tady možnost nafotit objekt kdekoliv a bílé pozadí dodělat v editoru. Jenže zvlášť u složitějších objektů (kterým lidé většinou jsou) takové úpravy zaberou hodně času a výsledky nebývají mnohdy uspokojivé. Proto se pokusíme pozadí eliminovat už při samotném procesu fotografování – aby nebylo třeba s fotografií trávit hodiny v editoru.

Dobrý základ je mít nějaké bílé pozadí. Poslouží i jakékoliv světlé pozadí. V tom případě budou ale úpravy složitější a budete muset barvy napravovat v editoru. Bílá je prostě nejlepší. Ideálně pokud máte k dispozici kus bílé zdi bez dekorací a nebo třeba nějakou bílou látku, kterou můžete přehodit například přes skříň.

Nejdůležitější je scénu vhodně nasvítit. Nejlepších výsledků dosáhnete tak, že pozadí nasvítíte silněji, než fotografovaný objekt. Pokud nemáte ateliér a pracujete v domácích podmínkách, může to být docela obtížné. Ale i tak se to dá zvládnout. Tím, že pozadí bude nasvícené silněji než objekt dosáhnete přeexponování pozadí. Neboli řečeno přepalu, kterému se v ostatních případech tolik vyhýbáme. Pokud budete k nasvícení používat jen domácí svítidla, budete potřebovat dost dlouhé časy. Připravte si tedy buď stativ, nebo se připravte na použití vyšší citlivosti. Experimentujte se svícením, dokud se výsledky nebudou blížit vašim představám.

I pokud se vám nepodaří pozadí přeexponovat dostatečně, můžete to docela jednoduše napravit později v editoru. Stačí si jen pohrát s křivkami a pozadí tak eliminovat. Samotného objektu se tyto úpravy příliš nedotknou, protože bude nasvícený méně.

Přeexponování pozadí je důležité k tomu, abyste dosáhli opravdu čistě bílé barvy bez jakýchkoliv nedokonalostí. I na čistě bílé zdi jsou různé nerovnosti, fleky a ty by se mohly promítnout do snímku. A například u látky by byla viditelná textura látky a různé záhyby a nerovnosti na povrchu. Tyto problémy lze zmírnit použitím nízkého clonového čísla, použitím delšího ohniska a umístěním fotografovaného objektu dále od pozadí. V tom případě by bylo pozadí rozostřené a textura by nebyla viditelná. Nicméně různé fleky a nečistoty na pozadí by viditelné byly.

Zde uvedu dva příklady a popíšu, jak bylo daného snímku dosaženo:

img4425a

Foceno docela narychlo v kanceláři. Místnost byla částečně nasvícena zapadajícím sluncem. Světla bylo málo, proto jsem použil blesk odpálený směrem ke stropu. Část záblesku byla odražena bílou vizitkou pro prosvětlení obličeje. Výsledná fotografie byla dost tmavá, proto při zesvětlení v editoru vzrostl i šum. Stejně tak i toho bílého pozadí bylo dosaženo až v editoru.

img0383-version2

S nákupem nového fotoaparátu jsem potřeboval otestovat dálkové odpalování blesku. Foceno před bílou zdí. Za mnou byl umístěn externí blesk nastavený téměř na maximální výkon a byl nasměrován na zeď. Blesk se postaral o perfektně bílé pozadí. V editoru jsem už jen zvýšil kontrast a fotografii jsem převedl do černobílé.

Zkoušejte tedy různé způsoby nasvícení scény. Pokud nebudete mít po ruce žádného dobrovolníka, použijte sami sebe a foťte ze stativu. A pokud ani to nechcete, tak zkuste takto nasvítit něco jiného. Dejte si taky pozor na kvalitu světla. Mělo by být měkké, abyste předešli tvrdým stínům. To je docela dobře realizovatelné například v bílé místnosti. Pokud takové štěstí nemáte, budete muset improvizovat. Pro rozptýlení světla můžete použít například bílý papír umístěný před zdrojem světla.

V domácích podmínkách máte tu výhodu, že můžete lehce experimentovat a zkoušet různé způsoby svícení. Pokud to ale s takovým focením myslíte vážněji, raději pouvažujte o nějakých hotových řešení – práce s takovým příslušenstvím bude snadnější. Pro změkčení světla se používají například softboxy, nebo studiové deštníky. Pro focení menších předmětů se vyplatí pořídit si světelný stan, který zajistí rovnoměrné měkké nasvícení předmětu ze všech stran. Ale to už si nechám na nějaký další článek. Myslím, že tyto informace vám stačí k tomu, abyste si mohli takové fotografie vyzkoušet.

Pokud vás focení lidí zajímá, mrkněte na mou knihu Jak na focení portrétů – praktický průvodce fotografa. Kniha vás provede začátky focení lidí a pomůže vám zvládnout komunikaci s focenými osobami, vymýšlením póz a dalšími problémy, se kterými se můžete v začátcích setkat.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Počet komentářů: 4

  1. Ivana napsal:

    Dobrý den, jsem začátečník. Objednala jsem si právě vaší knihu a už se na ní moc těším:-) Moc se mi líbí vaše portréty a ráda bych vás požádala o radu. Mám jedno studiové světlo se softboxem a externí blesk. Jakým způsobem s takovým základním vybavením vytvořit bílé pozadí? Děkuji moc za váš čas.

    • David Nogol napsal:

      Dobrý den Ivano, děkuji za zakoupení knihy, doufám že Vás úspěšně provede začátky focení lidí. Co se týká vytvoření bílého pozadí se zmiňovanou výbavou, postupoval bych následovně: našel bych kus bílé zdi (přitom nemusí být úplně čistě bílá, když bude světle šedá, taky to půjde). Externí blesk bych umístil přímo za focenou osobu, aby nebyl v záběru vidět. A to studiové světlo se softboxem bych potom použil k nasvícení osoby.

      Díky tomu externí blesk přeexponuje pozadí a to bude čistě bílé (ztratí se třeba i textura ze zdi a menší fleky). Studiové světlo se softboxem potom správně nasvítí osobu. Důležité pak bude jen pohrát si s výkonem obou světel. Ten externí blesk bych nastavil na nejvyšší výkon a s to druhé světlo bych metodou pokus/omyl nastavil tak, aby byla focená osoba nasvícena správně.

      Pokud budete fotit jen bližší portrét typu obličej+ramena a máte dost velký softbox, můžete jako pozadí použít právě ten softbox. A bleskem byste pak prosvítila obličej (i když by se hodilo k tomu Vašemu setu dokoupit ještě něco pro změkčení světla z blesku. Nejlevněji třeba obyčejný bílý deštník).

      Určitě vyzkoušejte více různých způsobů a najděte tak ten, který Vám bude vyhovovat nejvíce. Pokud s tím bude nějaký problém, dejte vědět 😉

  2. Jakub Hejda napsal:

    Inspirativní článek. Můžete mi doporučit nejaky vhodny blesk? Fotim s canon eos 6d a chystám se na bleskové fotky 🙂 diky.

    Ps: odkaz v patičce na váš instagram nefunguje, asi je starý odkaz.

    • David Nogol napsal:

      Děkuji jak za pochvalu tak za upozornění na špatný odkaz, hned jsem to napravil 🙂

      U toho blesku záleží dost na tom, co s ním plánujete. Pokud chcete fotit hlavně reportáže a budete fotit s bleskem na těle fotoaparátu, asi bych doporučil pořídit si nějaký Canon blesk. Jinak mám dobré zkušenosti například i s čínskými blesky značky Yongnuo. Sám teď používám blesky Canon 430EXII, Yongnuo 500EX a Nissin i40.

      Takhle je mi v podstatě jedno, který blesk použiju, na tom nezáleží. Blesky při portrétním focení odpaluji pomocí rádiových vysílačů a k změkčení světla používám softboxy nebo deštníky. Takže pro účely portrétní fotografie spíše doporučuji levnější blesk, aby zbyly finance i na tyto další položky 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *