Aperture nabízí kromě pokročilých možností správy fotek taky dostatek možnosti k jejich úpravám. Pojdmě se nyní podívat, jak upravit portréty v Aperture 3 ve stylu high key.
High key je zjednodušeně způsob nasvícení scény, kdy převládají především světlé tóny a na fotografii se nachází jen minimum tmavých oblastí (viz detailnější popis na Wikipedii). Fotograf Jim Denham publikoval na Vimeu svůj návod, jak pomocí nástrojů v Aperture 3 dosáhnout zajímavého efektu high key portrétů.
Zde je video vysvětlující celý proces. Video je anglicky a dále v článku (hned pod videem) najdete vypsány jednotlivé kroky.
High Key Portrait in Aperture from Jim Denham on Vimeo.
Postup
- Pod položkou Enhance nastavte Saturation na minimum (odbarví fotografii)
- Zobrazte si Curves (křivky) a pohrejte si s křivkou tak, abyste fotku zesvětlili podle představ. Experimentujte s tím.
- Klikněte na Adjustments -> Intensify Contrast (Overlay) a v zobrazeném dialogu klikněte na tlačítko v pravo nahoře a zvolte položku Apply to entire photo. Toto pomůže zvýšit kontrast. Kdykoliv můžete upravit sílu tohoto kroku.
- Pokud chcete nějaké tmavé části ještě ztmavit, zvolte z Quick brushes štětec s názvem Burn (ztmavení). Podle potřeb jednotlivé části fotky ztmavte.
- Pro zjemnění pokožky portrétované osoby použijte štětec Skin smoothing. Opět ho použijte podle uvážění.
- Můžete taky doostřit oči pomocí štětce Sharpen.
- Nakonec můžete vyzkoušet efekt Vignette pro ztmavení rohů.
Tyto úpravy můžete samozřejmě upravit jako Preset a kdykoliv aplikovat na další fotografie. Nezapomeňte z presetu odstranit lokalní úpravy, jako třeba vyhlazení pleti, lokální ztmavení části fotky, doostření očí a případně další, které jste aplikovali jen nakonkrétní části fotky. Toto je důležité, sám jsem se dostal do problémů, kdy jsem při jedné z úprav použil změnu barev pro oči a uložil si to do presetu. Druhý den jsem se divil, proč mám u těch fotek dva divně barevné puntíky, vždy na stejném místě 🙂
Test na několika portrétech
Hned jsem zkusil tuto úpravu aplikovat na některé z mých portrétů. Protože ale nemám žádný portrét, který bych fotil jako high key, berte to spíše jen jako ilustraci, čeho se dá tímto postupem dosáhnout. Osobně se mi to dost líbí a v až budu v budoucnu chtít portrét převést do černobílé varianty, pravděpodobně aplikuju tento postup. Vlevo jsou fotky, ze kterých jsem vycházel (tedy nezačínal jsem na originále, jen jsem tyto úpravy přidal k těm stávajícím).