V pátek jsem si byl vyzvednout z PhotonEurope set stativ+softbox+rádiový odpalovač. V PhotonEurope byli tak hodní, že mi tento set půjčili pro testování a recenzi na Fototipy. Jenže v pátek jsem mi nebylo moc dobře a v sobotu jsem byl většinu dne pryč.
Když jsem ale v sobotu večer přišel domů, napadlo mě trochu si se zapůjčenou sestavou pohrát a zkusit nafotit nějaké fotky. Už delší dobu mám v plánu vyzkoušet si focení aktů, ale zatím jsem k tomu neměl příležitost. No a než se potom ztrapnit při samotném focení před nějakou slečnou, rozhodl jsem se to vyzkoušet na sobě 🙂
Samotný popis půjčené sestavy dodám později v odděleném článku. Tady jen takové postřehy z focení s černým pozadím.
Příprava improvizovaného domácího ateliéru
Pro fotografie s černým pozadím potřebujete tmavé pozadí. A ideálně dostatek prostoru, aby byla mezi hlavním objektem (osobou) a pozadím dostatečná vzdálenost. Pak je potřeba nasvítit objekt a díky tomu, že je pozadí tmavé a nebude tolik nasvícené, na fotkách bude hodně tmavé až černé.
Protože mám hodně malý pokoj, musel jsem se fotit co neblíže u pozadí. Nicméně to dopadlo relativně dobře vzhledem k okolnostem. Tmavé pozadí jsem vyrobil tak, že jsem pověsil tmavě modrou deku o skříně v pozadí. Takto vypadá můj pokoj:
Stativ s foťákem byl umístěn co neblíže u postele. Na postel se mi to kvůli horší stabilitě nechtělo umisťovat. Blesk na stativu se softboxem byl umístěn kousek od dveří.
Takto vypadalo provizorní pozadí vytvořené z pozadí. Jediné, co mě dost štvalo byla délka. Chtěl jsem, aby to bylo ještě delší a mohl bych zabírat celou postavu i s nohama. Takto se to nedalo, protože tam ten přechod byl vidět.
Focení
Samotné focení byl dost oříšek. Původně jsem chtěl využít liveview, abych se mohl snadněji napozicovat před objektivem. Jenže jednak v manuálním režimu bez použití blesku na displeji nebylo nic vidět. A taky jsem zjistil, že Canon 60D z nějakého důvodu neodpálí blesk z režimu Live view. Takže jsem fotil naslepo a následně jsem fotky musel ještě ořezávat.
Fotky jsem kvůli zachování tmavého pozadí podexponovával. Proto se trochu zhoršila kvalita při následném postprocessu. Nicméně u tohoto stylu fotek to nevadí. Horší by to bylo při focení nežného ženského těla.
Při focení mi došlo, že s jedním světelným zdrojem se mi nepodaří nasvítit postavu tak, jak bych si přál. Tedy tak nějak symetricky. Na druhou stranu svícení takto z boku vytváří zajímavé stíny na postavě a dělá fotku zajímavější. A taky pokud budete chít fotit celou postavu, je lepší použít delší softbox. Tento čtvercový osvítil třeba hlavu a trup dobře, ale nohy už byly utopeny ve stínech.
Fotky
A proč mě vlastně napadlo nafotit takové fotky? Jednak se snažím trochu zvládnout svícení lidského těla tak, aby co nejvíce vyniklo. A taky mám v plánu v blízké době sepsat jeden článek, pro který takové fotky potřebuji. Takže jdu s kůži na trh a tady jsou výsledné fotky se mnou v hlavní roli 🙂 Jen pro jistotu poznamenám, že si uvědomuju, jak na tom jsem a fotil jsem se v době, kdy nejsem vůbec ve formě a navíc v tomto období cvičím málo a žeru hrozně.
Ještě s tím budu dále experimentovat a až nasbírám dostatek zkušeností, tak dodám podrobnější článek. Budu rád, když napíšete, co by vás v této oblasti zajímalo a na co bych se měl podle vás zaměřit.
Aktualizace: článek pochází z doby, kdy jsem s focením portrétů začínal. Nyní mě portrétní focení živí a fotím už samozřejmě mnohem lépe. Pokud se chcete ve focení portrétů taky zlepšit, mrkněte na mou knihu Jak na focení portrétů – praktický průvodce fotografa.