Začínáte s focením a moc vám to nejde? Nedaří se vám tvořit hezké snímky? Cesta ke skvělým fotografiím není jednoduchá. Začátky každého fotografa jsou obtížné. Chybí nejen teoretické základy, ale hlavně praxe. Začátečník pořádně neví, co dělá a jeho snímky podle toho taky tak vypadají. Občas se podaří vytvořit něco hezkého, ale je to spíše záležitost náhody. Není proto divu, že to mnohé začínající fotografy odradí a přestanou se snažit. To co si ale mnozí neuvědomují je, kolik nepovedených záběrů předcházelo těm krásným a povedeným. Každý úspěšný fotograf si musel projít obdobím, kdy většina jeho fotografií nestála za nic. Najdou se zde sice výjimky v podobě extrémně talentovaných jedinců, kterým to šlo již od začátků, ale těch je podle mého názoru minimum. Například slavný fotograf Henri Cartier-Bresson jednou prohlásil, že prvních 10000 fotografií je nejhorších. Jenže to bylo v dobách filmových fotoaparátů. V dnešní digitální době, kdy fotografové pořídí mnohem více snímků, bych toto číslo zvýšil na minimálně desetinásobek. K lepším fotkám se musíte, ať chcete nebo ne, zkrátka profotit. Neexistují zde žádné zázračné zkratky, ani recepty na okamžitý úspěch. Návštěvy kurzů a workshopů mohou váš postup sice trochu urychlit, ale opět se zde bez neustálého focení neobejdete. A čím častěji budete fotit, tím rychleji se budete zlepšovat.
Málokdy se fotka povede hned napoprvé
Začínající fotografové bývají taky často zklamaní z toho, že se jim fotka hned nepovede podle představ. Vychází to z mylné představy, že stačí jedno stisknutí spouště a je hotovo. Přitom i zkušení fotografové často pořídí rovnou několik podobných snímků. Zkouší třeba několik úhlů pohledu, různé ohniska a podobně. Portrétní fotografové pořídí stejný záběr několikrát a zachytí hned několik různých výrazů a póz focených lidí. Krajináři si třeba počkají několik hodin (nebo dokonce dní) na lepší světlo a počasí a pak to zkusí znovu. Pokud máte digitální fotoaparát, nebojte se udělat snímků více. Nebojte se experimentovat a stejnou scénu zachyťte několika různými způsoby. Zkoušejte různé kompozice, foťte to z různých úhlů a sledujte, co z toho vznikne. Neznamená to ale, abyste bez přemýšlení cvakali tisíce fotek. Měli byste přemýšlet nad tím, co a proč vlastně fotíte.
Výhody které přináší praxe
Nejlepší na tom je, že s rostoucími zkušenostmi budete spoustu věcí dělat podvědomě. Například nastavování fotoaparátu se stane časem zcela podvědomou záležitostí. Když budete chtít třeba dosáhnout větší hloubky ostrosti, nebudete muset přemýšlet co a jak na fotoaparátu nastavit. Prostě to automaticky uděláte a vaše pozornost tak nebude odbíhávat od samotného focení. Taky už budete mít za sebou focení za různých podmínek a situací a z toho budete moci vycházet. Například když budete potřebovat vyfotit osobu v temné místnosti, budete už vědět z dřívějších zkušeností, jak toto zachytit nejlépe. Tím vám odpadne nutnost postupovat metodou pokus/omyl a budete se plně soustředit na to, co fotografujete.
Nespokojenost s vlastní tvorbou
Ani s rostoucími zkušenostmi se nevyhnete nepříjemným pocitům ohledně kvality vašich fotek. Naivně jsem si myslel, že až začnu dělat takové fotky, které se budou líbit hodně lidem, budu spokojený. Místo toho se u mě mísí protichůdné pocity. Na jednu stranu jsem rád, že tvořím mnohem lepší fotografie než před rokem a že se mi daří tvořit něco, co jsem si dříve myslel že není v mých silách. Na druhou stranu ale u každé fotky vidím nedostatky a vím, že jsem ji mohl provést lépe. Důležité je zaměřit svou energii správným směrem. Můžete se utápět v sebelítosti, jak je to všechno hrozné a jak vám to nejde podle představ. Což vás hrozně zpomalí ve vašem růstu a možná vás to od focení úplně odradí. Mnohem lepší je vložit energii do touhy zlepšovat se. Pokud nejste se současnými fotkami spokojeni, slibte si, že to příště nafotíte mnohem lépe a snažte se to dodržet. Snažte se neustále zvedat laťku a překonávat se. Na závěr si zkuste vzpomenout, kdy jste fotili naposledy. Je to několik dní nebo týdnů? Nic neodkládejte a ještě dnes vezměte foťák do ruky a něco vyfoťte! Udělejte si z focení návyk a mějte pořád po ruce fotoaparát (klidně i mobil). Trénujte své fotografické oko, učte se pracovat s tím co máte a nebojte se dělat chyby. Cesta k úžasným fotografiím je dlážděna stovkami nepovedených snímků.
K tomu mýtu super snímku napoprvé mám jeden fajn odkaz právě i s Bressonem (v AJ):
http://erickimphotography.com/blog/2014/05/23/debunking-the-myth-of-the-decisive-moment/
Díky Ondro, ten odkaz se tady hodí 🙂 Když jsem Ericův článek četl, zapomněl jsem zde doplnit ten odkaz