Když jsem s focením před lety začínal, myslel jsem si, že zkušení fotografové fotí své nejlepší snímky na první pokus. Tím jak jsem se postupně zlepšoval, snažil jsem se tomu taky přiblížit. To jsem ještě netušil, jaká to je hloupost.
Během fotografování v terénu nemáte tolik prostoru, abyste vše pečlivě zkoumali a ověřovali. Jednak vám mohou uniknout drobné chyby, v horším případě vyznění a celkový dojem ze snímku bude jiný, než jste chtěli. Pokud nefotíte inscenované snímky, nemáte moc prostoru pro promyšlení veškerých detailů a vše se odehrává moc rychle. I při inscenovaném focení se snadno stane, že se mezi záběry změní něco, co vám unikne.
Naopak v klidu doma u počítače můžete trávit dost času srovnáváním jednotlivých snímků ze série a zkoumáním detailů. Můžete si dát dva snímky vedle sebe a přemýšlet, který je lepší. Můžete se tomu věnovat jak dlouho chcete, klidně to i na několik dní uležet a získat tak důležitý odstup, který vám pomůže mnohem objektivněji zhodnotit celou situaci.
Postupem času jsem začal zjišťovat, že i známí a zkušení fotografové často pořídí hned několik podobných záběrů. A to dokonce i ti, kteří fotí (případně fotili) na kinofilm a každý jednotlivý snímek je tedy stál peníze.
V tomto článku popisuje Eric Kim chybnou interpretaci tzv. rozhodujícího okamžiku (decisive moment). S tímto termínem přišel fotograf Henri Cartier-Bresson a mnoho fotografů (včetně mě kdysi) si to mylně vykládá tak, že je potřeba vyčkat na tu jedinou správnou chvíli, zmáčknout spoušť a pak už dále nepokračovat. Jenže když se podíváte na Bressonovy série fotografií, často různě experimentoval, udělal několik různých variant a teprve z nich pak vybral tu nejlepší.
Stačí se podívat na jedno z mnoha videí na Youtube, kde je vidět, jak profesionální fotografové pracují. Často narazíte na to, že nedělají pouze jeden snímek, ale zkouší více různých vyriant. Jednou foto na šířku, pak zase na výšku. Pak zkusí popojít kousek stranou, vezmou to z podhledu a podobně.
Pokud fotíte s digitálním fotoaparátem, jednotlivé snímky vás nic nestojí. Nebojte se různě experimentovat a snažte se z dané situace vyždímat maximum. Neznamená to, že byste měli bezmyšlenkovitě mačkat spoušť a tvořit stovky stejných snímků. Naopak nad každým jednotlivým snímkem přemýšlejte. Zkoušejte měnit drobnosti a doma pak získáte možnost si vybrat z pořádné nabídky různých variant.
Díky této technice navíc můžete omezit různé chyby, kterých se můžete při focení dopustit. Například špatné zaostření, rozmazaný snímek (například když vám při stisku spouště ujede ruka), nevhodný předmět v záběru (třeba do záběru vleze nějaká osoba), nebo osoba kterou fotíte zrovna mrkne. To jsou věci které se stávají ať už jste zkušení sebevíce a na malých displejích fotoaparátů se špatně odhalují. Některé tyto problémy se dají napravit při úpravě fotografií, například retuš nadbytečných a rušivých objektů. Jenže si tím zase komplikujete život a ne vše se dá uspokojivě vyretušovat.
Z počátku budete pravděpodobně tvořit většinou nepovedené snímky, mezi kterými občas najdete nějaké povedené. Časem se to ale bude zlepšovat a vy pak ze série dobrých fotografií budete vybírat ty úplně nejlepší. Procentuální počet těch opravdu nepovedených bude stále klesat.
Nesdílejte vše
Dejte si ale pozor při zveřejnění výsledných snímků. To že nafotíte hromadu podobných fotek má sloužit pro vás jako pomůcka k tomu, abyste získali co nejlepší fotografii. Nemá to sloužit k tomu, abyste ostatní lidi zaplavili hromadou podobných záběrů. Ve skutečnosti si musíte dát velmi dobře záležet na tom, co zveřejníte. Jinak všechny unudíte a odradíte je od toho, aby si fotky prohlédli. Držte se zásady, že méně je lépe a kvalita by měla být vašim hlavním cílem. Jedna skvělá fotka je mnohem lepší, než tisíc podprůměrných.
Právě ten výběr fotografií bývá (alespoň pro mě) jednou z nejdůležitějších částí celého procesu. Je těžké vybrat jeden snímek ze série, kde se vám na každé fotce líbí něco trochu jiného. Můžete výběr zkonzultovat s dalšími lidmi, i když osobně dávám přednost výběru takových snímků, které jsou pro vás nejzajímavější. Často jde jen o drobné detaily, které mohou změnit kompletně vyznění fotografie. Ten čas tomu ale věnujte, určitě se to vyplatí. Pečlivě vybrané nejlepší snímky více vyniknou a nezapadnou v množství odpadu.
Doporučené videa
Sami se teď podívejte na ukázky od mnohem zkušenějších a známějších fotografů. Zde je několik zajímavých videí, bohužel všechny v angličtině.
Velmi povedený dokument, zmínka o několika různých verzích fotek je především na konci dokumentu, po 53. minutě. Jinak ale doporučuji shlédnout celé video.
Dobry clanok, dakujem 🙂 aj videa su zaujimave. su aj v slovencine, tiez na podobne temy: http://www.photovia.sk/foto-kurzy-zadarmo