Focení je docela drahý koníček a fotografové často hledají způsoby, jak alespoň část financí získat zpět. Někteří můžou mít dokonce ambice se focením přímo živit.
Pojďme se podívat na možnosti, jak si focením můžete vydělávat.
Fotobanky
Vaše fotografie můžete prodávat. Jenže jak oslovit co největší množství potencionálních zákazníků? Asi nejlepší možnost je prodávat fotografie pomocí tzv. fotobank. Ty zprostředkují prodej fotek a na oplátku si z každého prodeje vezmou určitou provizi.
Dneska už se klasické fotobanky příliš nepoužívají, nejpopulárnější jsou tzv. mikrofotobanky. Ty se liší především cenou, za kterou se tam fotografie prodávají. Nižší ceny jsou kompenzovány vyšší prodejností.
Prodejem fotek se dá vydělávat a pokud budete vytrvalí a dobří, dokonce i uživit. Je ale nutné pochopit, že konkurence je obrovská, požadavky na kvalitu a originalitu fotografií vysoké a navíc to není vůbec jednoduché. Prodávají se především komerčně použitelné fotografie, s uměním zde moc neuspějete. Fotky můžete prodávat po celém světě, zároveň jsou vaší konkurencí fotografové z celého světa.
K pravidelným příjmům je potřeba nahrávat průběžně stále nové fotografie. Nestačí jednou poslat pár snímků a čekat že budete v balíku. Stejně tak je potřeba zkoušet snímky zaslat do více různých fotobank.
Celé je to velmi široké téma, pro více informací navštivte web fotobanky.cz nebo stockphotography.cz.
Produktová fotografie
Poměrně dobře se dá vydělávat focením produktů. Například u eshopů bývají fotografie velmi důležité, protože zákazníci nemají možnost si výrobek sami prohlédnout. Výhodou taky bývá, že když už si u vás někdo objedná nafocení produktů, obvykle jde o desítky až stovky kusů s možností další spolupráce při rozšíření sortimentu v budoucnu.
Na druhou stranu to není úplně snadná disciplína. Pro každý typ produktu musíte přizpůsobit styl focení a použité nástroje. Pro focení oblečení jsou potřeba figuríny (případně lidé, pokud to zákazník vyžaduje), u velmi malých předmětů zase budete potřebovat makro objektiv a na velké produkty zase budete potřebovat velký ateliér, nebo vhodnou lokaci venku. Číhají na vás taky nástrahy v podobě různě lesklých objektů (sklo, plast, kov), kde budete muset velmi pečlivě doladit svícení.
Tento způsob vydělávání vyžaduje minimum kreativity, je ale velmi náročný na technické provedení. Produkt musí být dobře nasvícen a barvy musí odpovídat realitě. Navíc není úplně snadné získat zakázky – většina eshopů již s nějakým fotografem spolupracují, případně si produkty fotí sami.
Svatby
Ve focení svateb jsou dost velké peníze, ale zároveň jde o jednu z nejnáročnějších disciplín. Zde si prostě nemůžete dovolit selhat a prostor pro chyby je minimální, další pokus na nafocení už mít nebudete. Jde o reportáž, kdy musíte být u všech důležitých momentů a není moc času na inscenované snímky.
Taky jde o disciplínu náročnou na výbavu. V praxi oceníte foťák zvládající perfektně i vysoké citlivosti, k tomu světelné objektivy a pro vyplnění stínů oceníte taky externí blesk. Ale co více, měli byste mít i nějaký náhradní fotoaparát – v průběhu svatby si jako profesionál nemůžete dovolit přestat fotit, protože se vám rozbil foťák.
Poptávka po svatebních fotografech je stále velká, takže i přes větší konkurenci zde není úplně obtížné se prosadit. Potřebujete jen dobré portfolio a být snadno dohledatelný na internetu. První zkušenosti můžete získat tím, že se nabídnete jako druhý fotograf. Odpadne stres z toho, že to musíte zvládnout perfektně a budete mít dost prostoru na učení.
Portréty
Ať už jde o osobní, nebo firemní portréty, lidé se pořád potřebují nechat nafotit. Vydělat focením portrétu není ale snadné. Pokud nasadíte nízké ceny, vaší konkurencí jsou lidé s foťáky fotící zdarma. Abyste si mohli říct o více peněz, musíte mít už kvalitní portfolio.
Jinak jde o dost nenáročnou disciplínu, potřebujete jen nějaký foťák s větším snímačem a světelný objektiv. Případné další vybavení (odrazka, blesky, stativy) se dají pořídit velmi levně. Výhodou je možnost fotit v ateliéru, zbavíte se tím závislosti na počasí. Ve větších městech není problém ateliér pronajmout, případně domluvit nějaký sdílený s dalším fotografem, abyste se podělili o náklady na zařízení a provoz. Stejně tak lze ale fotit i ve vašem pokoji, pokud si s tím poradíte.
Sám jsem se vydal touto cestou a vydělávám si jako portrétní fotograf a vydal jsem knihu Jak na focení portrétů.
Nemovitosti
Při inzerování bytů, domů a pozemků k prodeji a pronájmu jsou velmi důležité kvalitní fotografie. Takové focení nebývá moc náročné na techniku, důležitý je zde především dostatečně široký objektiv, kvalitní stativ a v lepším případě i nějaký externí blesk. Hodně zde záleží na tom, jak nemovitost vypadá – nemůžete si dovolit dělat ve fotkách větší zásahy, aby se to nerozházelo s realitou. Nicméně stačí velmi málo a nemovitost může vypadat na fotce mnohem luxusněji, než ve skutečnosti (aniž by fotografie nějak klamala). Obvykle k tomu postačí kvalitní nasvícení.
Problém je ve shánění takových zakázek. Realitky na toho už většinou někoho mají a lidi co nabízí nemovitosti sami zase nenapadne poptat si na tyto účely fotografa. A když jo, tak maximálně někoho známého s foťákem. Další možností jsou hotely a penziony.
Reklama
OK, tady se přiznám že v téhle oblasti nemám žádné zkušenosti. Po finanční stránce to bude asi nejzajímavější disciplína, tedy v závislosti na tom, pro koho budete fotit a o jakou reklamu půjde.
Reportáže
Na různě důležité události si lidé také najímají fotografy. Ať už jde o nějakou firemní akci, nebo třeba maturitní ples, hodí se mít z akce použitelné snímky. Zde se náročnost liší v závislosti na akci, ale často je zde potřeba fotoaparát, který zvládne bez problému i focení v horších světelných podmínkách.
Jak shánět placené zakázky
Naprostá většina mých zkušeností vychází z portrétního focení, ale tipy jsou dost obecné a měly by platit i pro ostatní disciplíny (snad až na fotobanky, kde nepřijdete do styku s koncovým zákazníkem).
- Mějte kvalitní portfolio a neustále pracujte na tom, aby bylo lepší a lepší. Konkurence je velká a je potřeba se nějak odlišit.
- Snažte se, aby byli vaši stávající klienti hodně spokojení. Na základě osobních doporučení od spokojených klientů můžete velmi snadno získat hromadu nových zakázek a to bez jakýchkoliv dalších investic.
- Nebuďte anonymní a řekněte o sobě něco. Od určité úrovně není kvalita vašich fotek tím nejdůležitějším prvkem – lidé vybírají i podle sympatií a chtěji spolupracovat s někým, s kým si navzájem budou rozumět.
- Buďte vidět, aby vás potencionální zákaznici našli. Kde vás budou hledat? Najdou vás tam? Nemusíte platit tisíce za reklamu, použijte selský rozum a snažte se zviditelnit.
- Seznamujte se s novými lidmi a pracujte na networkingu. Často lidi nevybírají fotografa tím, že by prohledávali jejich weby a porovnávali portfolia a ceníky. Místo toho si vzpomenou “hej, ten týpek co jsem se s nim před měsícem zakecal říkal, že fotí portréty, jdu mu napsat.”
Co je dále nutné zařídit
Pokud si chcete focením pravidelně vydělávat, jedná se o souvislou činnost a je nutné si zařídit živnost. Naštěstí už dnes stačí pouze volná živnost a její zřízení vás vyjde jen na 1000Kč. Vznikne vám ale navíc hromada dalších povinností, které je potřeba znát. Záleží na mnoha okolnostech, většinu informací najdete na webu jakpodnikat.cz.
Nezapomeňte ale taky na to, že pokud budete poskytovat nebo příjmat služby ze států EU, stáváte se buď plátcem DPH, nebo identifikovanou osobou. Což platí především u některých fotobank, nebo v případech kdy budete používat inzertní systémy jako například Google AdWords.
Dá se focením zbohatnout?
Určitě dá, ale je to extrémně obtížné. Pokud vám jde pouze o výši výdělků, určitě doporučuji podívat se po jiné profesi. Důležité je taky pochopit, že při focení za peníze se z toho stane zaměstnání se všemi výhodami a nevýhodami. Budete muset fotit i věci které vás tolik nebudou bavit. Navíc samotným focením se budete zabývat minimálně, většinu času zabere shánění klientů, domlouvání zakázek, výběr a zpracování fotek a dále taky administrativní záležitosti. Mnoho fotografů se snaží přivydělávat ještě workshopy, prodejem různých tutoriálů a vlastních presetů. Náklady jsou taky poměrně vysoké. Kromě samotného fotografického vybavení budete potřebovat výkonný počítač (aby úprava fotek nezabrala moc času), disky pro zálohování fotek, nákup softwaru a podobně.
Pokud vás ale focení baví více než cokoliv jiného, je to dobrý a zajímavý způsob jak se živit. Je to hodně těžké, občas na to budete nadávat, budete si vyčítat že to děláte…ale ve výsledku za to budete rádi 🙂
Výborné shrnutí !
Práce s lidmi je na focení nejdůležitější napříč všemi žánry. Možná odpadá při spolupráci s mikrofotobankami, ale pro úspěšné snímky fotograf nějaké ty modely občas potřebuje. Takže umění komunikovat je přinejmenším stejně důležité jako umění fotografovat.
Dr.
už babičky říkavály:“líná huba holé neštěstí „
Není to trochu zbytečný článek? Hodnota informací téměř nulová.
A píše se potenciální, ne potencionální.
spíš je to taková slohová práce než návod…a podle toho je k tomu potřeba přisutpovat
neřekl bych že je hodnota úplně nulová. spoustu lidí v tom najde nějaký zajímavý tip pro sebe. spíš jde o to, že je to opravdu hodně obecné. strašně moc záleží na podmínkách v daném místě, na šikovnosti a hodně moc na štěstí. konkurence je obrovská, protože technika je dostupná a každý druhý co má zrcadlovku má pocit, že může fotit. pokud má dost kamarádů, i se mu pak daří si přivydělat, bez ohledu na kvalitu fotek. dělá to za pár korun a lidem to stačí. pro většinu, jak to u nás bývá, je podstatná cena a ne kvalita. třeba tady u nás je naprosto nemožné sehnat focení svatby jako druhý fotograf. čím dál více snoubenců volí jako fotografa někoho z rodiny. na tom prostě ušetří. maximálně si nechají nafotit deset fotek někde venku od profíka a tím to vadne. jsme asi holt chudý region 😀
Je pravda že se situace dost liší podle toho, kde fotograf bydlí. Sám vnímám obrovské rozdíly mezi focením v Praze a v rodném Frýdku-Místku. Vznikají pak zajímavé situace, kdy mi v Praze klienti říkají že jsem nějaký levný a ve Frýdku-Místku si mi zase stěžují, jak moc jsem drahý 🙂 Ale právě i na Moravě jsem postřehl ze svého okolí, že lidé hledali fotografa na svatbu, nehledali nejnižší cenu ale vybírali hlavně podle portfolia a měli problém někoho sehnat. Ti nejlepší už byli třeba obsazeni a ten zbytek nestál moc za řeč.
paradoxně i zde platí,že čím vyší cena,tím více zakázek…
Ještě mi tam chybí 3D prohlídky.
Díky za doplnění, virtuální prohlídky tak nějak patří k těm nemovitostem, zapomněl jsem to tam zmínit.
paradoxně na 3D prohlídky je opět potřeba známosti…šance přijít do nějaké firmy a něco takové nabízet a prodat je dost nízká.
Podle Ústavu pro jazyk český jsou (už) možné obě varianty: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=potencion%C3%A1ln%C3%AD&Hledej=Hledej . Ale taky mám radši „potenciální“ 🙂
Dá se vydělávat i formou affiliate programu, ale je zapotřebí vysoká návštěvnost,např. zde http://imagus.org/premium/
Ahoj Davide, díky za článek. Právě jsem se tímto tématem také zabýval a napsal aktuální článek, jak to je v roce 2024. Myslím, že je i trochu z jiného úhlu pohledu a více zmiňuje např. propagaci fotografa přes sociální sítě, tak by mohl být pro čtenáře také užitečný – https://www.fotografove.info/magazin/jak-si-vydelat-focenim.htm