Jaký je nejlepší objektiv na focení lidí a portrétů?

Často se fotografové ptají na rady při výběru objektivu pro focení lidí. Abych nemusel pokaždé zdlouhavě odpovídat, sepsal jsem průvodce výběrem objektivu tak, abyste se v nabídce zorientovali a pochopili, který objektiv pro vás bude nejvhodnější.

Při výběru se budeme řídit především dvěma parametry: ohniskovou vzdáleností a světelností objektivu. Přitom právě ohnisková vzdálenost je zde naprosto klíčová. Než se ale dostanu k samotnému doporučení ohniskových vzdáleností, rád bych zde pro pořádek vysvětlil, jaký vliv na ohniskovou vzdálenost má velikost snímače a proč by vás to mělo zajímat.

Ohnisko a crop faktor

Ohniskové vzdálenosti se označují v milimetrech a v naprosté většině případu bývají vyznačeny na objektivech. Pokud nasadíte objektiv na fotoaparát se snímačem o jiné velikosti, než je políčko kinofilmu, změní se i úhel záběru. Pro tyto účely se počítá s tzv. crop faktorem, díky kterému si můžete snadno vypočítat, jakému ohnisku na kinofilmovém fotoaparátu by vámi použité ohnisko odpovídalo. Lepší bude uvést ukázku, protože opravdu nejde o nic složitého.

Většina levnějších zrcadlovek má snímač o velikosti APS-C, u kterého je crop faktor 1,5 (v případě Canon zrcadlovek je to 1,6). Když tedy nasadíte na svou APS-C zrcadlovku (dejme tomu Nikon D3200) objektiv s ohniskem 50mm, bude mít stejný úhel záběru jako objektiv s ohniskem 75mm nasazený na fotoaparátu se snímačem o velikosti kinofilmového pole.

Simulátor toho, jak ohnisko ovlivňuje úhel záběru na APS-C snímači (u Nikonu označeném jako DX) a fullframe snímači (u Nikonu FX) najdete na webu Nikonu.

Použijte správné ohnisko, nebo lidi zdeformujete

Focení lidí je dost obecné označení a dokonce i pod označením portrét se nachází několik různých variant. Důležité je uvědomit si, co chcete zachytit a v jakých podmínkách budete fotit. Portréty mohou zachycovat celou postavu, část postavy, nebo se zaměřit pouze na obličej.

Čím bližší záběr osoby chcete pořídit, tím delší ohnisko budete potřebovat. A to z prostého důvodu: při focení z velmi krátkých vzdáleností dochází k deformaci osob vlivem perspektivy. Síla deformace závisí na tom, z jaké vzdálenosti fotíte – čím blíže, tím je perspektiva zdůrazněna více.

Proto abyste vyplnili celý snímek pouze hlavou a rameny portrétované osoby, měli byste stát v dostatečně bezpečné vzdálenosti. Pro tyto účely je nejvhodnější použít objektiv s ohniskem přes 100mm (uvedené hodnoty jsou ekvivalent kinofilmového políčka, pro váš konkrétní případ si je vydělte crop faktorem vašeho fotoaparátu).

2014-08-27-IMG_1297

Foceno na 85mm s crop faktorem 1,6. Úhel záběru tedy stejný, jako u 136mm objektivu na fotoaparátu se snímačem o velikosti kinofilmového políčka. Pro takto blízké záběry na obličej je opravdu vhodné používat dlouhé ohniskové vzdálenosti.

Při focení třeba poloviny těla je bezpečné použití ohnisek kolem 50-80mm. Abyste zabrali třeba půlku těla, musíte stát dále, než v případě záběru obličeje, proto je toto kratší ohnisko v pořádku.

2013-06-09-IMG_6076_aperture 2013-05-24-IMG_3776_aperture

50mm, opět crop faktor 1,6, tedy úhel záběru jako 80mm na fullframe snímači.

Při focení celých postav, případně skupinek si můžete dovolit fotit i s ohnisky 35-50mm. Opět je to z toho důvodu, že budete stát dále od focených lidí a nebudete je tak deformovat perspektivou.

DSCF9858

23mm na fotoaparátu s crop faktorem 1,5, tedy úhel záběru jako na 34,5mm objektivu na fullframe fotoaparátu.

Samozřejmě že je možné i třeba s takovým 50mm objektivem fotit i záběry na obličej. Takové fotky mohou být skvělé, ale je potřeba s tou zvýrazněnou perspektivou počítat. Někdy nemusí vadit vůbec, v každém případě bude obličej zdeformovaný a části blíže k objektivu budou větší.

Nelze tedy doporučit jediný správný objektiv, vždy záleží na tom, co chcete fotit a pokud nechcete dělat kompromisy, je lepší pokrýt rozpětí cca 35-135mm několika objektivy a pro každou situaci použít ten nejvhodnější. Jiné objektivy použije fotograf fotící lidi převážně v malých interiérech a jiné zase zvolí ten, který není nijak omezen místem a může si dovolit i delší ohniska.

Zoom nebo pevné objektivy?

Osobně doporučuji zvolit pevné ohniska. Oproti zoom objektivům mají obrovskou výhodu ve světelnosti – lze použít menší clonové čísla. Díky tomu lze dosáhnout menší hloubky ostrosti a můžete tak focené osoby oddělit od prostředí.

Zoom objektivy jsou zase pohodlnější, protože nabízí více možností a snadno si můžete záběr oddálit nebo přiblížit. Určitě je to výhoda třeba při focení lidí během nějaké akce, například svatby.

Jaká je vhodná světelnost?

Tady je to jednoduché – čím menší číslo, tím lépe. Znamená to, že můžete použít menší clonové čísla, díky čemuž projde objektivem více světla (vhodné pro focení v horších světelných podmínkách) a pozadí bude více rozostřené. Navíc všechny objektivy mají na nejmenší dostupné clonové číslo horší kresbu, která se zlepšuje při zaclonění o několik clonových čísel. Takže třeba u objektivu se světelností f/1.4 je pravděpodobné, že bude kresba na cloně f2 mnohem lepší, než v případě objektivu se světelností f/1.8.

Opět je ale potřeba se zamyslet, jak chcete objektiv používat. Pokud chcete fotit v ateliéru, většinou stejně budete používat clonu kolem f8 a je tedy úplně jedno, jak světelný objektiv bude.

2014-08-27-IMG_1426

Díky ohnisku 85mm a cloně f/2 bylo dosaženo malé hloubky ostrosti a pozadí je hezky rozostřené.

Jak vybrat správné ohnisko

Často se mě fotografové ptají, které ohnisko je pro ně nejlepší a jaký objektiv si koupit. Přitom existuje velmi snadný a levný způsob, jak to můžete sami zjistit. Pokud už teď máte fotoaparát a sháníte jen nový objektiv, určitě máte už nějaký univerzální objektiv. Většinou nějaké setové objektivy typu 18-55mm nebo ještě něco s větším rozsahem. Pokud například přemýšlíte nad koupí pevné padesátky, nastavte si na svém objektivu ohnisko 50mm a zkuste si fotit jen na daném ohnisku. Je to pak stejné, jako byste fotili s pevnou padesátkou. Tedy až na to, že nebudete moct použít tak nízké clonové čísla. Ale to v tomto případě nehraje žádnou roli. Tímto testem zjistíte, jaký bude úhel záběru a jak budou fotky na takovém ohnisku vypadat.

Často se lidi rozhodují mezi dvěma ohnisky, například mezi 35mm a 50mm. V takovém případě doporučuji vybrat několik témat a nafotit stejnou scénou oběmi ohnisky. Vklidu si pak porovnejte, jak vypadají výsledné snímky.

Je 50mm vhodné pro focení lidí?

Pevné padesátky jsou oblíbené i proto, že jejich cena je velmi nízká. Například ta nejlevnější od Canonu vyjde na cca 3000Kč, v bazarech pak na polovinu. S clonou 1,8 lze na takovém ohnisku dosáhnout hezky rozostřeného pozadí a lze pracovat s hloubkou ostrosti. I přesto se ale často dočtete, že pevné padesátky na portréty nejsou vhodné, jak to tedy je?

Lidé si často pod pojmem portrét představí jen detailní záběr obličeje a v takovém případě je 50mm na fullframe fotoaparátu opravdu nedostačující ohnisko. Jenže pokud se vzdálíte a budete zabírat celou postavu, nebo cca dvě třetiny, je vše v pořádku.

Navíc mnoho lidí používá pevnou padesátku na fotoaparátu s menším snímačem (APS-C), kdy se z toho stane ekvivalent 75mm (nebo 80mm v případě Canonu). To už je docela bezpečné ohnisko i na trochu bližší záběry. V takových případech bude sice perspektiva ovlivněna, ale v praxi nejde o nic zásadního a pokud nevyplníte celou plochu snímku obličejem, nemusíte se bát.

2013-08-29-IMG_2457

Detailnější portrét typu obličej+ramena s 50mm objektivem na fotoaparátu s crop faktorem 1,6. Jak vidíte, k žádné strašlivé deformaci nedochází a v 99% případů nebudete mít žádné problémy. Ty by nastaly až v momentě, kdy byste se snažili vyplnit celý obraz obličejem focené osoby.

Sám jsem skoro dva roky fotil lidi pevnou padesátkou a ani jedinkrát jsem neslyšel od focených lidí stížnosti na to, že by byli jakkoliv deformovaní. A věřte, že oni by se ozvali. Třeba při testování Fujifilmu X100S s objektivem 23mm (35mm ekv. kinofilmu) jsem zabral osobu z moc krátké vzdálenosti, perspektiva byla hodně zdůrazněná a hned jsem si vyslechl, že má na fotce moc velký nos 🙂

Osobně tedy focení lidí pevnou padesátkou schvaluji a potvrzuji, že je to vhodný objektiv pro tyto účely. Pokud vás focení lidí začne bavit více, možná budete chtít rozšířit svou výbavu i o další ohniska. Takový 85mm objektiv poskytne ještě lepší práci s hloubkou ostrosti a opticky tyto objektivy taky bývají lepší. Jen v případě APS-C fotoaparátů už je to dost dlouhé ohnisko a při focení celé postavy budete muset fotit z dost velké vzdálenosti, což třeba trochu ztíží komunikaci s focenou osobou a taky občas budete mít problémy v menších prostorech, kde nebude kam ustoupit.

2014-02-25-DSCF9662

Ještě pro představu bližší portrét na 23mm s crop faktorem 1,5, tedy úhel záběru jako u 34,5mm na fullframe fotoaparátu. Perspektiva je už dost zvýrazněná a v některých situacích to může působit nelichotivě. 

Závěr

Pokud s focením lidí začínáte a máte fotoaparát s APS-C snímačem, klidně si pevnou padesátku pořiďte a nebudete litovat. Za ty peníze není o čem přemýšlet. Časem sami zjistíte, jestli potřebujete něco delšího, nebo naopak kratšího. A mezitím se s tou padesátkou naučíte lidi fotit. Pokud se vám článek líbil a případně vám i pomohl, zvažte prosím zakoupení mé knihy s názvem Jak na focení portrétů, kde se věnuji portrétní fotografii detailněji. Především co se týká komunikace s focenými lidmi, vymýšlením póz a taky využitím dostupného denního světla pro nejlepší výsledky.

A pokud vám stále není něco jasné, zeptejte se v komentáři pod článkem.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Počet komentářů: 22

  1. Nikolína napsal:

    Díky! Skvělý článek, konečně někdo srozumitelně řekl svůj názor 🙂 Jen tak dál! 🙂

  2. Pavel napsal:

    Mám rád svůj 45mm Olympus Zuiko f /1.8, což je ohnisko 90mm. Ale kreslí nádherně. http://goo.gl/BhMc32

  3. Mikuláš napsal:

    Díky za další skvělý článek! Z tvé knihy jsem ohromě nadšen a těšim se až využiju tvé postřehy, doporučeni a rady v praxii.

  4. ryger napsal:

    Obvykle nosím 35 mm a 100 mm, ale většinu snímků vyfotím tou 35 včetně portrétů.

  5. Bolemír BYSTROŃ napsal:

    DOBRÝ DEN .Koupil jsem objektiv AF-S DX 55-200f/4-5.6G ED VRII. Prosím o radu ,holky jezdí na hory a chtějí fotit krajiny ,je tento objektiv na to vhodný ,nebo je to jen na foceni detailu,a musím pořídit ještě jiný.????????????????? a tedy který by jste doporučil. Moc děkuji.Bystroň

    • David Nogol napsal:

      Krajiny se dají fotit s jakýmkoliv ohniskem, záleží na tom co od toho čekáte. Delší ohniska se používají pro focení detailů, případně se dá fotit více snímků a skládat je do panoramat.

  6. Ondřej napsal:

    článek hezký, pochopitelný a určitě užitečný. Jen mě trochu zamrzelo, že hned v úvodu je napsáno „levnější zrcadlovky s APS-C snímačem“ ano doba pokročila, ale některé modely ať nikonu nebo canonu nejsou pro obyčejné uživatele nejlevnější .. když zavzpomínám, že Nikon 7100 s APS-C stál okolo 30tisíc byť se setovým objektivem.

    • David Nogol napsal:

      Děkuji. Co se týká toho obratu levnější zrcadlovky, tak opravdu i ty nejdražší APS-C zrcadlovky jsou cenově podobně, jako ty nejlevnější fullframe zrcadlovky. Proto mi přijde použití takového označení jako správné.

      • Ondřej napsal:

        To máte pravdu s tím souhlasím. Taky již přemýšlím nad výměnou za FX, bohužel zatím není moc času i na zdokonalování ve fotografii a taky zda změnit techniku z Nikonu na Canon … vše má své a rozhodování není jednoduché 🙂

  7. Dominika napsal:

    Dobrý den,
    článek je super a hodně člověku řekne. Mám vaší knížku a pomalu po zimě zase vyrážím fotit. Jen bych potřebovala radu jaký zvolit objektiv na focení newborn. Kde jsou především detaily obličeje miminka. Tedy foceno asi hodně zblízka. Rozhoduji se nad pevnou 50 nebo 100 a pořád nevím. Fotoaparát mám canon 600D. A dále zda by pro tento typ focení stačilo daylight světlo 1400 W?
    Děkuji za radu.

    • David Nogol napsal:

      Dobrý den, děkuji za chválu. Bohužel s daylight světly nemám zkušenost – hodně záleží na použité cloně ale tipl bych, že to bude stačit. Pokud jde o objektiv, tak asi bych doporučil spíše delší ohnisko. A pro focení detailů bude důležité, aby uměl daný objektiv zaostřovat z dostatečně krátké vzdálenosti. Vhodný by mohl být například Tamron 90mm, který je přímo makro objektiv a lze dobře využít i pro focení portrétů.

  8. Jan napsal:

    Dobrý den,
    výborný článek, ale přesto se nemohu rozhodnout jaké ohnisko mám pro moji (APS-C) zrcadlovku pořídit. Rád bych zkusil portréty v exteriéru s tím že tam chci zahrnouti i část okolí a také vytěžit z bokehu. Popřípadě mít takové ohnisko (i po přepočtu na FF) kdy bych mohl udělat výřez klasického portrétu (hlava, ramena) pokud by si to zákazník přál. Druhá věc je značka… zda nikkor, nebo sima či jiné. Mýtů o rozdílnosti značek i jednotlivých kusech je dost ?-)
    Děkuji za odpověď

  9. Louisa napsal:

    Dobrý den,
    moc se mi líbí snímky s pevnou 85mm. Chci fotit portréty v interiéru, zejm. děti, takže dobrá světelnost důležitá. Ale teď řeším otázku, zda zvládnu zaostřit s manuálním ostřením. Levnější objektivy mají pouze manuál. Např. Objektiv ZY Optics 85mm f/2,0 (Na nějaký dražší budu muset ještě naspořit). Totiž děti sebou hrozně šijí.
    Děkuji za radu!

    • David Nogol napsal:

      Dobrý den,

      s 85mm objektivem bude hloubka ostrosti na plně otevřenou clonu několik milimetrů, až pár centimetrů. Stačí aby se dítě kousek pohlo a už musíte zase ostřit znovu. Já bych s takovým ohniskem manuální objektiv používat nemohl. Něco jiného jsou ultraširoké objektivy, kde je hloubka ostrosti v řádu metrů, takže nějaké drobné chyby v ostření stejně nijak nevadí. U 85mm bych ale nezvládal ostřit nic, co není úplně statické.

  10. Kučera napsal:

    Dobrý den, pěkný článek. právě se rozhoduji k NIKONu D7000 jestli bude na portréty lepší pevná 50ka f1,8 nebo sigma 17-50 f2,8 ….? Myslím, že dostatečně oddělené pozadí na portrétech se dá použít i f2,8 a navíc bych tak měl vyariabilitu ohniska už od 17mm. Vím, že ta pevná 50ka má f1,8, ale portréty 1/3 těla včetně hlavy na tutu clonu mě připadnou již takové hodně oddělené díky velmi nizké hloubce ostrosti… Myslíte, že by byla na tento typ portrétu lepší ta sigma nebo ta pevná 50ka ve srovnání všech výhod?

    Díky za odpověď Kučera

  11. Marek napsal:

    Díky za skvělej článek 🙂

  12. Petra napsal:

    výborný článek, děkuju moc.Chtěla bych vás poprosit o radu, který objektiv byste mi doporučil k profesionálnímu focení A, v ateliéru- dětí, aktů, glamour a portrétů B, venku koně v pohybu C, glamour a portréty venku jedná se o kameru Canon D X 1 mark ii , názorů je mnoho, já si ráda poslechnu ten váš, prosím poraďte ,děkuju vám moc

  13. Tenga napsal:

    Dobrý den, také děkuji za článek, jste jeho autor? Co si myslíte o tomto výběru https://www.arecenze.cz/objektivy/ je to relevantní?

  14. Justin napsal:

    Já si teď koupil FF a7 a k tomu sigma 40 1.4 art a 135 1.8 art (+ Tamron 28-75f2.8 na výlety a pohotovou reportáž ). Na focení hlavně lidí je to ultimátní sestava. Na plnou díru extrémní kresba, ostrost, kontrast i protisvětlo. Vše za 95.ooo

  15. Robin napsal:

    Ahoj Davide,
    nedávno jsem pořídil Fuji XT-2 s XF 18-55mm, f 2.8-4. Protože se ohlížím jaký objektiv dokoupit, pročítám trpělivě články na toto téma. Musím říct, že tvůj výklad je , alespoň pro mne, vyčerpávající a naprosto srozumitelný.
    Mohl by jsi mě poradit i s širokým ohniskem? Moje volba s ohledem na poměr kvalita/cena je zatím mezi Samyang12mm, f2 NCS CS a Samyang10mm, f2.8 ED AS NCS CS. Primárně na krajinu. Je to dobrá volba nebo by jsi navrhoval něco jiného.

Napsat komentář: Justin Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *