Proč jsem přešel k Fujifilmu

Nedávno jsem se rozhodnul prodat svou zrcadlovku a místo ni si pořídit bezzrcadlovku od Fujifilmu. Začlo mi chodit mnoho dotazů, proč jsem se takto rozhodl. Abych nemusel všem odpovídat zvlášť, rozhodl jsem se sepsat článek, na který budu už jen odkazovat. Třeba to pomůže lidem, kteří nad podobnou změnou přemýšlejí.

Začnu pěkně od začátku. Můj poslední fotoaparát byl Canon 60D a vlastnil jsem objektivy Tamron 17-50mm f2.8 VC a Canon EF 85mm f1.8. Chyběl mi ale nějaký světelnější objektiv s kratším ohniskem. Jenže v rámci APS-C zrcadlovek bych se s žádnou neposunul nikam dále a nepřineslo by mi to žádné zásadní zlepšení. Smysl by dával jedině přechod na fullframe zrcadlovku. Jenže to by obnášelo i obměnu objektivu.

Problém ale nastal v tom, že Canon nenabízí žádnou fullframe zrcadlovku, která by mě zaujala. 6D je zbytečně moc osekaný s nedostatkem AF bodů (namačkaných uprostřed) a 5DmkIII je moc drahý (a pro mě má mnoho zbytečných funkcí). Abych si opravdu polepšil a byl s novou sestavou spokojený, musel bych přejít k Nikonu – buď D750, nebo D800. A samozřejmě tím pádem i vyměnit objektivy a veškeré příslušenství co mám. Stálo by mi to ale za to?

Proč zrovna Fujifilm?

Vše začalo už koncem roku 2013, kdy jsem poprvé dostal do ruky Fujifilm X-Pro1, tenkrát nejvyšší model. Bylo to v kombinaci s pevným 35mm objektivem. První dojmy byly hodně rozporuplné. Z designu, ovládání fotoaparátu a kvality fotek jsem byl nadšený. Ostření bylo ale tragicky pomalé a elektronický hledáček nebyl zrovna nejlepší. Ale i tak mě focení s X-Pro1 hodně bavilo. Tenkrát jsem o Fujifilmu uvažoval spíše jako doplňku k hlavnímu foťáku.

Dále se mi k testování dostaly fotoaparáty X100S, X-E2, X-M1, X-T1 a mnoho různých objektivů. S každou další aktualizací firmwaru se Fujiny zlepšovaly – kvalita a obnovovací frekvence hledáčku, rychlost autofocusu a různé drobné vychytávky. Stejně tak začaly postupně vycházet nové objektivy a já v půlce roku 2014 zjistil, že bych bez větších problémů mohl přejít od své stávající zrcadlovky k Fujifilmu. A co více – s Fujifilm foťáky se mi fotilo lépe a dosahoval jsem lepších výsledků.

Hodně jsem řešil, jestli se vydat (logičtější) cestou a přejít na fullframe zrcadlovku. Četl jsem zkušenosti mnoha fotografů, kteří přešli z fullframe zrcadlovek na Fuji. Stahoval jsem desítky srovnávacích rawů, kdy byla stejná scéna pořízená nějakým fullframe foťákem a fujifilmem. Zkoušel jsem snímky různě upravovat a testoval jsem, jak moc velký rozdíl tam je.

Došel jsem k závěru, že rozdíl tam je. Hlavně co se týká práce s hloubkou ostrosti, tam bych měl s FF foťákem výhodu. Ale zase bych měl mnohem více starostí s ostřením, celá sestava by byla dražší, větší a těžší. A co se týká kvality fotek – u publikování na webu a tisku na běžné formáty by ten rozdíl stejně nebyl znatelný.

Co beru jako výhody

  • EVF – oproti optickému hledáčku v zrcadlovce zde u Fujifilmu můžu kdykoliv zvětšit obraz a prohlédnout si 100% zobrazení scény ve zvolené oblasti zaostření. Můžu tak přesněji zaostřit manuálně, nebo zkontrolovat, kde je zaostřeno. Taky hned vidím, jak snímaná scéna vypadá a jak bude exponovaná (pokud zrovna nefotím s bleskem). I manuální ostření je díky funkci zvýraznění hran použitelné a docela přesné. Mnohem lepší hledáček bych měl u Fuji X-T1, ale více mi vyhovuje tvar a ovládání X-E2.
  • Spolehlivé a přesné AF – můžu vybrat oblast zaostření kdekoliv po celé ploše snímků a díky detekci kontrastu nehrozí problémy s FF/BF. Vzhledem k povaze snímků si můžu zvolit i velikost ostřící oblasti – velká oblast pro rychlejší ostření, malá oblast pro přesné zaostření na konkrétní bod ve scéně (vhodně např. při focení s clonou f1.2 a zaostření pouze na jedno oko, kdy je zbytek obrazu mimo HO).
  • Kvalitní světelné objektivy – zatím mám 23mm f1.4 a 56mm f1.2. S oběma můžu fotit bez problémů na plně otevřenou clonu – ostření je přesné a objektivy mají i na plně otevřenou clonu dobrou kresbu. A díky spolehlivému AF se nemusím bát špatného zaostření – procento odpadu je o dost menší, než co jsem měl v případě zrcadlovek.
  • Ovládání, velikost a vzhled přístroje – zrcadlovka pro mě představovala pracovní nástroj, který jsem docela nerad vytahoval, pokud jsem neměl pádný důvod. Naproti tomu je X-E2 relativně kompaktní a focení s ni je pohodovější. Díky nízké váze nemám problém si hodit foťák na krk a chodit s nim pár hodin venku – v podstatě jej ani nějak nevnímám. Zrcadlovku jsem tahal ven jen když jsem vyloženě fotil, během přesunů jsem měl tendenci schovávat do batohu. (Otázkou je, jestli časem nezačnu X-E2 vnímat stejně jako dříve zrcadlovku a nabudu dávat raději přednost mobilu…)
  • 100% náhled na fotku – při prohlížení snímků, nebo během focení si můžu pomocí jediného stisknutí tlačítka zobrazit 100% přiblížení. Je to šíleně užitečná vlastnost, která mi u dřívější zrcadlovky chyběla. Navíc to má Fuji tak vychytané, že při prohlížení snímků po stisknutí tohoto tlačítka přiblíží snímek v oblasti, kam jste ostřili. Takže když chci ověřit, jestli mám obličej správně zaostřený, stačí mi ke kontrole jeden stisk tlačítka.
  • Kvalitní výstup a pružné raw soubory – s fotkami z Fujifilm foťáků se mi pracuje dobře. Díky velkému dynamickému rozsahu lze jednoduše opravit chybně exponované snímky, případně zvládnout scénu s velkým dynamickým rozsahem na jeden snímek. U vyšších citlivostí se sice objevuje šum, ale ten není vůbec rušivý a i s nim vypadají snímky dobře. Protože často fotím na vysoké ISO, je to pro mě super vlastnost.
  • WiFi – můžu ovládat foťák mobilem a taky stahovat fotky. Moc často to nevyužiju, ale občas je to zatraceně užitečná fíčura.
  • Nové funkce a zlepšení díky novým firmwarům – líbí se mi přístup Fujifilmu, kdy i pro starší přístroje vycházejí aktualizace firmwaru, které přinášejí vylepšení (rychlejší obnovovací frekvence hledáčku, rychlejší AF, nové funkce…) a opravují chyby. Jasně, bylo by lepší, kdyby vše bylo dokonalé už s vydáním přístroje na trh…ale přijde mi to sympatické takhle podporovat uživatele.

2015-03-28-DSCF1373

Velkou výhodu EVF poznáte při focení v protisvětlu. Už žádné oslepování se skrz optický hledáčel! 🙂 Navíc, ostření bylo hodně spolehlivé i v těchto podmínkách.

Stinné stránky přechodu na Fuji

  • Absence vysokorychlostní synchronizace blesku – celkově je Fujifilm hodně pozadu co se týká možností práce s blesky. Chybí výkonné TTL blesky (první zajímavou možností je Nissin i40, který umí díky menšímu workaroundu pracovat i v HSS režimu). X-Sync čas je 1/180s, což není nijak skvělá hodnota. Když do toho přidáte minimální ISO 200, nejkratší čas 1/4000s…nevychází to pro práci s blesky moc dobře. Pokud chcete fotit na plně otevřenou clonu a blýskat do toho, musíte pracovat buď v temnějším prostředí, nebo si pomoct ND filtry.
  • Menší rozsah ISO – při focení v rawu na výběr jen mezi 200 – 6400. Uvítal bych nižší ISO i vyšší. I když bude ISO 6400 pro většinu situací stačit, občas je fajn mít možnost to zvýšit a zachytit tak momentky, které by se jinak zachytit nedaly. A to i za cenu horší obrazové kvality. Vzhledem ke kvalitě fotek na ISO 6400 si myslím, že tam ještě nějaká ta rezerva je.
  • Menší výdrž na baterii – u Canonu 60D jsem se dostal bez problémů na více než 1000 fotek na nabití. Většinou jsem dával nabíjet někde na poloviční kapacitě, kdy ukazatel pořízených snímků ukazoval hodnotu kolem 800. Největší průser Fujifilmu ale je ukazatel baterie – neukazuje skutečný stav. Dlouho ukazuje plnou kapacitu, ale v momentě kdy klesne o jednu čárku, tak vám zbývá jen pár snímků. Náhradní akumulátory jsou zde nutností. I když mám odzkoušené, že běžné focení (do 400 snímků) zvládne bez problémů.
  • Paměťová karta vedle baterie – dávám přednost oddělení karty od baterie, třeba jako má model X-T1 a většina zrcadlovek.
  • Chybí výklopný displej, občas by se hodil
  • Senzor u hledáčku občas přináší starosti navíc – zapíná se sice spolehlivě, ale občas se mi stává, že když ukazuji klientům fotky, mávnu nad nim rukou a přepne se mi obraz do hledáčku. Nebo když klienti ukazují, co se jim líbí/nelíbí, tak mi to občas taky přepínají 🙂
  • Pomalejší ostření – není to ale taková tragédie, jak se často zmiňuje. Osobně dávám přednost pomalejšímu, ale přesnějšímu ostření. Nicméně třeba se setovým 18-55mm objektivem je rychlost ostření srovnatelná s mým Canonem 60D s nasazeným Tamron objektivem. Na sport, ani cokoliv rychlejšího to ale vhodné není. Kontinuální ostření nepoužívám, nemůžu soudit.
  • Hlučné ostření u pevných objektivů – když jsem fotil slečnu venku, sama si všimla a komentovala hlučnost při ostření (“to dělá ten foťák?”). A teď si představte nějaké tiché prostředí v interiéru…
  • Vyšší pořizovací náklady – když to srovnám s podobnou výbavou u zrcadlovek, je Fujifilm cenově dražší.
  • Chybí objektiv s ohniskem kolem 85mm – Fuji sice chystá letos přijít s 90mm f2 objektivem, ten bude ale dost drahý a kdoví, kdy se začne prodávat. Další možností je buď zvolit světelný zoom 50-140mm (extra drahé, extra těžké a velké), nebo levnější a menší 55-200mm (s horší světelností). Případně pak manuální Samyang 85mm f1.8, nebo přes redukci nějaké staré manuální sklo.

Focení s Fujifilmem v ateliéru

Protože v poslední době fotím často v ateliéru, měl jsem trochu obavy, jak bude Fuji pro tyto situace vhodná. Před koupi jsem si ještě jednou půjčil X-E2 a vyzkoušel si to. Po několika testech jsem zjistil, že focení v ateliéru je docela v pohodě. Pokud jde čistě jen o ateliérové focení, dal bych přednost zrcadlovce.

Trochu problém byl při focení s objektivem 55-200mm, který měl na delším ohnisku už horší světelnost. Při focení v zatemněné místnosti osvícené jen slabou lampou už byl šum v hledáčku dost znatelný a ostření pomalé. Protože jsem stejně fotil na vyšší clony, řešil jsem to tím, že jsem si po prvním zaostření zamkl ostření a mezi snímky nepřeostřoval. Při focení se světelným objektivem (v tomto případě třeba 35mm f1.4) to bylo zcela bez problémů.

Další problém s ateliérovým focením jsem odhalil nedávno. Když jsem zvolil černé pozadí, měl jsem zatemněný ateliér a focená osoba byla nasvícena modelovacím světlem, fotoaparát v hledáčku hodně přeexponoval scénu, aby bylo černé pozadí světlejší. Špatně se tak kontrolovaly detaily (výraz atd.), proto jsem tyhle detaily kontroloval ještě druhým okem.

2015-02-13-DSCF1206 2015-02-13-DSCF1134 2015-02-13-DSCF1131 2015-02-13-DSCF0951 2015-02-12-DSCF0854 2015-02-12-DSCF0719

Co se po přechodu na Fujifilm změnilo?

Jsem teď díky novému foťáku lepší fotograf a dělám mnohem lepší snímky? Samozřejmě že ne, nic takového jsem ani neočekával. Vzrostla ale hlavně technická kvalita fotek a mám větší procento povedených snímků. Což se hodně projeví i na příjmech z focení (fotím lidi za nižší ceny s tím, že v ceně je pár fotek a za každou další se platí. Čím více povedených dám lidem na výběr, tím více si vyberou a tím více si vydělám).

U ateliérového focení je kvalita docela podobná jako v případě Canonu (cloní se na vyšší clony, kde se rozdíly v kresbě a kvalitě objektivů docela stírají). V případě venkovních fotek je ale rozdíl obrovský. Subjektivně mi přijde, že množství špatně zaostřených snímků je přibližně třetinové oproti Canonu. Těch chybně exponovaných mám teď taky méně, ale tam ten rozdíl není tak drastický – i u zrcadlovky jsem exponoval docela přesně.

Ve skutečnosti většinou fotím na plně otevřenou clonu a velmi nerad cloním. Je to pro mě příjemná změna a focení mě tak baví o dost více. Ale je fakt, že pracovat se světelností f1.2 už není žádná sranda. A i když AF zaostří správně, tak stačí když se vy, nebo focený objekt trochu pohnete a je to v háji…

Subjektivně mi taky přijde, že lidi vnímají lépe, když je fotím tímhle menším foťákem. Nejsou tak strnulí, jako když jsem na ně vytáhl zrcadlovku. Rozdíly se ale stírají, protože ty objektivy co používám jsou dost velké (zvlášť ta 56mm se sluneční clonou vypadá obrovsky). A to jsem se trochu bál, jestli to nebudou klienti vnímat negativně, když je budu fotit kompaktem. Zatím jsem s tím ale problém neměl (ani při focení zakázky s X100S).

Celkově jsem ale z celé změny nadšený. Když dám dohromady všechny klady a zápory, tak ty klady převládají a mě se teď pracuje mnohem lépe. Když půjdu někam na výlet, stačí hodit na krk X-E2 se setovým 18-55mm objektivem a nemusím se o nic starat – na krku to sotva vnímám. Na procházky městem nebo různé akce pak nasadím 23mm a využiju práci s hloubkou ostrosti u širokoúhlých záběrů. A když budu chtít fotit portréty, nasadím 56mm a je vystaráno. V jednoduchosti je krása 🙂

2015-03-29-DSCF1533 2015-03-29-DSCF1563 2015-03-29-DSCF1530 2015-03-29-DSCF1509 2015-03-29-DSCF1710

Celou tuto sérii jsem odfotil s nasazeným 56mm objektivem. Použito jen denní světlo – obloha byla zatažená a pršelo. Díky světelnosti f1.2 bylo ale světla dostatek a díky hluboké sluneční cloně jsem nemusel řešit kapky na čočce objektivu. Foceno pod Karlovým mostem, kde každý druhý turista měl větší foťák než já 🙂

2015-03-20-DSCF0388 2015-03-20-DSCF0407

Seťák 18-55mm jsem původně chtěl hned prodat, ale asi si jej nechám. Hlavně kvůli ohnisku 18mm a taky té univerzálnosti. Je malý, skladný, opticky dobrý, s účinnou stabilizací a je (oproti pevným sklům) hodně rychlý a tichý. Foceno z ruky když jsem se vracel z focení domů.

Co plánuji dále?

Investice do současné výbavy byla dost velká a na dlouhou dobu se spokojím s tím co mám. Hodně se těším na představení X-Pro2, který bude hlavně obsahovat novou generaci snímače. Ne že by současné X-TransII snímače byly špatné, ale přeci jen už jsou bez větších změn na trhu dost dlouho. Hodilo by se vyšší rozlišení, ale především větší rozsah ISO. Pokud se mi bude finančně dařit, pořídil bych si časem X-Pro2 jako hlavní stroj a X-E2 si nechal jako záložní tělo.

Co se týká objektivů, tam mi k plné spokojenosti chybí jen něco delšího. Takže si počkám na představení 90mm objektivu a buď na něj našetřím, nebo si koupím levně ten manuální Samyang 85mm. Dost mě láká 35mm objektiv, ale bojím se, že bych jej vedle 56mm objektivu moc často nevyužíval. Možná pak ještě časem koupím něco širšího – buď 14mm, 10-24mm, nebo chystaný 16mm. Ale i bez těch se v pohodě obejdu.

Pokud plánujete pořízení Fujifilm fotoaparátu nebo objektivu, doporučuji navštívit www.fujifoto.cz. Mám s nimi skvělé zkušenosti a i další výbavu budu kupovat tam 😉

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Počet komentářů: 14

  1. Ondřej napsal:

    Dobrá varianta je i Nikon 85mm f/1,8 D. Má ještě clonový kroužek a opticky je fajn. A na Sony E bajonet se dá pořídit redukce na Nikony, která umožňuje měnit clonu i na nových Nikon objektivech bez clonového kroužku. Což případný výběr skel též dost rozšiřuje.

  2. diginomad napsal:

    Osobně si myslím, že se FF zrcadlovky silně přeceňují. Výrobci bohužel velmi hřeší na to, že levnější těla prostě brutálně očešou a ošidí a nutí tak fotografy používat „profesionální“ FF zrcadlovky. Například na makro nebo krajinu je ale FF horší a ne lepší jak DX/APS-C už jen kvůli hloubce ostrosti. Ne každý také touží po obří krabici.

    Bohužel, solidní, funkčně nedoprasený a kvalitně udělaný model dnes v segmentu APS-C/DX nabízí jedině Pentax. Canon, Nikon i Sony mají velmi závažné mouchy a různé naschvály (absence předsklopení zrcadla, osekání bracketingu, zprasené ovládání tlačítek, blbý autofocus v live-view, nepoužitelný AF pro video atd.). Tady je pro „bezzrcadlovky“ velký prostor a brzo podle mě budou pro menší zrcadlovky vážnou hrozbou.

  3. Mára napsal:

    Zdravím. Nejdřív bych se vyjádřil ke komentáři diginomada. Mám 600d což je entry model a absence předklopení zrcátka-nesmysl, má ho, bracketing jsem za roky focení nepoužil ani jednou ale má ho, autofocus v live view? a to jako proč? Od toho to je live view abych ostřil ručně ne? Ukažte mi někoho kdo točí video trochu vážněji a ostření nechává na foťáku, takže ty argumenty jsou pro mě úplně mimo… A že by to ostřilo pomalu také neregistruji. Mám elková skla a fotím v 99% pouze sport.
    A teď k článku 🙂 Koupil jsem si kompakt do kapsy na 24/7 nošení a sice Ricoh GR s apsc čipem 28mm 2,8 s přídavným optickým hledáčkem a nemůžu si to vynachválit. Kapsa u košile je tomu s nadsázkou velká 🙂 a ten výstup je super. Proč píšu-dá se portrétovat s 28mm, tak aby obličej nevypdal legračně? Moc se mi to nedaří, tak jsetli to mám dál zkoušet, abych po roce nepřišel na něco, na co přišlo už tisíce lidí předemnou…

    Děkuji

  4. Vít napsal:

    Jestli můžu doporučit, tak 35mm nekupuj. Osobně mám 18mm a 35mm, ale cítím, že bych více využil 12mm (od Samyangu), 23mm a 56mm. 35mm není široké, ani dlouhé…

    • David Nogol napsal:

      35mm je super objektiv – příjemně malý a pocitově mi přijde ještě ostřejší na plně otevřenou clonu, než 56mm. Ale jinak souhlasím s tím ohniskem, ve většině případu bych stejně sáhl po 56mm a když už bude těch 56mm moc dlouhých, tak stejně asi spíše sáhnu po 23mm

  5. Jakub napsal:

    Ahoj, Ad.: „Spolehlivé a přesné AF – můžu vybrat oblast zaostření kdekoliv po celé ploše snímků a díky detekci kontrastu nehrozí problémy s FF/BF. “ Ano, z principu u bezzrcátek nehrozí typické FF/BF. Veškeré mé Fuji strojky ovšem trpí z pohledu přesnosti ostření naprosto zásadním neduhem. A to, pokud snímám dominantní subjekt v popředí s lehce nervóznějším pozadím, tj. jakoukoliv kontrastní texturou. Pokud vybraný zaostřovací bod nepokrývá ideálně 100% primárního subjektu, má ve velmi významném procentu tendenci ostřit na pozadí (nekonečno?). U statického snímání, ateliérové tvorby a v ostatních případech, kdy je čas na kompozici tomu lze do jisté míry předcházet, u rychlé reportážní či dokumentární je to občas lehce deprimující. Možná jsem masochista, ale i přesto, že stran přesnosti@rychlosti ostření ukazuje má A6000 Fujinám záda, nedám na ně dopustit. Možná je to klišé, ale znamenají pro mně lehký návrat k mým fotografickým kořenům. Protože ten adrenalin a rozmrzelost z pokaženého snímku k fotografování patří :-). Dík.

    • David Nogol napsal:

      Ahoj Jakube, souhlasím že v takových případech to často ostří na pozadí. Podobný problém jsem míval ale i na zrcadlovce. Nejčastěji se s tímhle problémem setkávám při focení v lese v protisvětlu. Obvykle to řeším tak, že zaostřím na hruď a pak pootočením ostřícího prstence doladím ostření na obličej

  6. Jakub napsal:

    Davide, ta, řekněme ruční predikce zaostření s dodatečnou korekcí je podmíněna dostatkem času. Já u streetovek vidím, zamířím zmáčknu a jdu.. Jinak mám podobný fígl, ostřím i širším ostřícím bodem na nohy v úrovni kotníků, a pouze překomponuji. To je téměř sázka na jistotu:-) Jakub

  7. Patrik napsal:

    Canon 60D určitě není špatný fotoaparát, určitě na něm jde nastavit čas, clona a iso. Větší problém bych viděl v objektivech, nejsou úplně nejhorší, ale taky mají daleko do těch nejlepších. Na fotografie mají objektivy daleko větší vliv než fotoaparát. Když jsem si koupil svůj první eLkový objektiv, bylo mi jasné, že nic jiného nemá cenu, pokud se dopředu nesmířím s jistým kompromisem. A to se týká i procenta odpadu, při používání těch nejlepších objektivů je odpadu velmi málo a většinou je způsoben mou chybou.
    “6D je příliš osekaný a málo ostřících bodů“ – na dále uvedených fotkách není vidět ani jedna u které by nedostatek bodů nějak omezoval nebo byla použita nějaká funkce kterou by 6D neměla. “5DmkIII je zase drahý a složitý“ přičemž uvádí ideální alternativu Nikonu D800, jako by ten byl levnější a míň složitý. Mám 5DIII a po nastavení v prvních dnech se už k tomu nevracím.

    Ano, kvalitní výbava stojí hodně peněz, ale svou neschopnost si na to vydělat, nemůžu svádět na výrobce.

    Mám taky objednáno Fuji, konkrétně X-T10 a jsem hodně zvědav, dopředu je mi jasné, že nezůstane u přiloženého setového objektiv. O prodeji své výbavy od Canonu zatím neuvažuji, mám rád univerzálnost a věřím tomu, že Canon přijde s něčím podobným a doufám, že bude možné použít i stávající objektivy.
    Ps: fotit neumím a na fotovýbavu si vydělávám jinou prací.

  8. Horten napsal:

    Mám Fuji X-T1. Předtím jsem vystřídal různé značky. Nejvíce jsem fotil s Canonem APS-C/FF a posledních několik let také s Pentaxem. Fuji mám skoro rok a jediné co postrádám ve srovnání s Canonem je efektivní kontinuální ostření v kombinaci se snímáním v sérii. Na druhou stranu profituji z ostření v single modu, kde je úspěšnost zaostření i ve špatných světelných podmínkách lepší než jakákoliv DSLR, co jsem měl. Bez obav používám i kritické clony F1,2 nebo f1,4. Musel jsem zapomenout některé zvyky z DSLR a naučit se nové. Jako např. že na rychlost ostření má vliv velikost ostřícího bodu (lze nastavit 5 velkostí). na něco se hodí ten nejmenší na jiné focení něco uprostřed a na rychlé ostření ten největší.
    Musel obětovat jedno odpoledne, abych nastavil obraz EVF tak, aby byl v souladu s tím, co vidím na monitoru při načtení RAFu. Dnes jsem spokojený a protože moje fotky se tisknou maximálně do formátu A3, nepotřebuji mít FF. Ale musím také přiznat, že jsem potřeboval 3 měsíce, než jsem se X-T1 skamarádil. Na občasnou otázku kolegů k focení s Fujinou, odpovídám: „Kolik máte foťáků, u kterých můžete používat clonu f1,2 bez ztráty ostrosti i když je hlavní objekt mimo střed a s úspěšností AF okolo 90%?“ Ano, je jich zatraceně málo.
    Další nemalou předností je péče Fujifilmu o zákazníky. Kolik je značek, kde vám zdarma dají upgrade FW v takovém rozsahu, že jde v podstatě o nový model. Teď přijde nový upgrade v. 4.0, kde se mění počet ostřících bodů z 49 na 77. Zavádí se 3 varianty hybridního ostření ve středu (9, 16 a 25 ostřících bodů) a snad konečně také zásadní změna kvality kontinuálního ostření.

    • David Nogol napsal:

      Souhlasím, s tím ostřením mám podobný názor. Mám teď fakt minimum špatně zaostřených snímků a když už, tak to bývá většinou v náročnějších podmínkách (silné protisvětlo, rušivé pozadí) a nebo v pohybu. A kresba všech mých objektivů na plně otevřenou clonu je fantastická. Fakt jsem z toho rozhodnutí přejít k Fuji neskutečně nadšený, byl to dobrý krok a focení mě teď baví ještě více 🙂

      Jen doufám, že se má X-E2 dočká taky aktualizace firmwaru s novým lepším ostřením…

  9. Pidalin napsal:

    Co se stalo s levnějšíma ultrazoomama od Fuji? Uplně zmizely z trhu. Docela mě to štve, dlouhý roky jsem používal levnej ultrazoom za pár korun od Fuji a byl jsem s nim celkem spokojenej, hlavně co se týče ovládání a ergonomie, Nikony a Olympusy ve stejný třídě jsou hrozný. Teď chci nástupce a ono v těch obchodech nic neni. :-/

  10. Lukáš napsal:

    Zdravím, svět se otočil opravdu vzhůru nohama, jak se říká. Pamatuji si ještě velice dobře, jak všichni čekali tuším kolem roku 2001 na dostupnou zrcadlovku. Pak přišel Canon s 300D za cenu 35.000,-Kč/v poměru na plat hrůza,ale lepší než dávat 100, že…Tehdy již byly kompakty,kterým se pokud mě paměť nešálí říkalo elektronická zrcadlovka. Vzadu displej v hledáčku displej s barevným živým náhledem. Rozlišení 2Mpx atd…Kvalita z dnešního pohledu hrůza,ale to je pochopitelné. To zde však nechci rozebírat. Počíneje řadou Canon 300D se dalo mluvit o již pěkném focení. Rychlost, možnost dle možností každého koupit sklo, výdrž baterie. Po přečtení několika článků jako je tento jsem vyrazil do prodejny, kde jsem si vyzkoušel jeden z těchto zázraků moderní doby. Konkrétně SONY A7II, tedy FF za bezmála 50.000,- a k tomu sklo E-mount od Sony za 34.000,-K. Pocitově v ruce držím klasický kompakt s vyčnívajícím objektivem nikoli techniku za cca. 80.000,-Kč! Pohled do hledáčku a jeho chování-latence při zoomování a přeostřování od minima do nekonečna ve mě vyvolal právě vzpomínky na dalekou minulost. Hledáček je pěkně ostrý, barevný to ano, ale co dál…..Kde je jistota úchopu a další věci vlastní právě zrcadlovkám. Kdyby byla cena za obojí do 40.000,-Kč dokázal bych vše pochopit. Ještě malá poznámka. Nikdy jsem na svatbě neviděl fotografa s bezzrcadlovkou, či něčím podobným. Svatbu jsem fotil jen jednou. Představa, že mám tento druh fotografie dělat tímto zařízením mě děsí. Dělal sem fotky pro kluby a věřte-ten samý pocit. Takže za mě ne, ale jen jsem tu napsal svůj pocit

    • Horten napsal:

      Lukáši, možná si měl sáhnout po Fuji, o které je ten článek v záhlaví. Zkusil jsem oboje Sony i Fuji a pro mně osobně Fuji vede jak pro ergonomii, tak pro „rozhraní po staru“ s kolečky a tlačítky. Dnes už mám X-T2 s power gripem a moje hlavní výhrada k rychlosti kontinuálního postření vzala za své. Ani fotbal, ani hokej není problém. Finální snímek si kvalitou nijak nezadá se Sony A7II a možnosti AF ji daleko překonávají. Svatbu jsem fotil X-E2 FW 4.0 a nebyl žádný problém ani při focení tance. Chtělo to jen vyhovět možnostem AF. Hlavně fotím divadlo a koncerty a mám dobrou zkušenost i s vysokými hodnotami ISO a kvalitou AF i v problémových scénických světelných podmínkách. Vše je o zvyku a nelze čekat, že si člověk zvykne na nové ovládání a novou techniku za den nebo za týden.

Napsat komentář: Patrik Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *