Profesionálové nefotí jen na manuál

2015-02-03-DSCF9102

Nevím, kde se bere mýtus, že profesionálové používají jen manuální režim a (polo)automatickým režimům se úplně vyhýbají. Sám jsem si to v mých úplných fotografických počátcích myslel a vídám to u začínajících fotografů dodnes. Co je na tom ale pravdy?

Profesionálové a zkušení fotografové opravdu používají manuální režim. Ale v naprosté většině případů jen v případech, kdy to má nějaký smysl a přináší to výhody. Jen mizivé procento fotografů fotí čistě jen na manuální režim za všech okolností.

Není to o tom, že by byli fotografové líní, nebo neuměli nastavit expoziční hodnoty sami. Ale proč se starat o něco, co v dnešní době velice dobře zvládne sám fotoaparát? V běžných světelných podmínkách je snadné dosáhnout správně exponovaných snímků, aniž byste se o to museli sami starat. Pokud se automatika s vybraným způsobem měření expozice netrefí, je velmi snadné a rychlé provést korekci pomocí nástroje kompenzace expozice a dosáhnout tak požadovaných výsledků.

Proč o tom ale píšu? Docela pravidelně se setkávám s případy, kdy se začínající fotografové nutí do manuálního režimu v domění, že to z nich dělá větší profíky. A nebo že by to takto mělo být správně. Pak se snaží fotit nějakou reportáž v proměnlivých světelných podmínkách na manuální režim a diví se, že to nestíhájí a ty nejlepší momenty jim unikají.

Naprosto nejlepší je stav, kdy nemusíte vůbec řešit nastavování přísroje a můžete se na 100% soustředit na samotnou fotografii. Co vše zahrnete do snímku, jak jednotlivé objekty a části zakomponujete, kdy nejlépe zmáčknout spoušť pro zachycení nejlepšího okamžiku…to jsou všechno věci, které s technickou stránkou fotografie nesouvisí. Jde o obsahovou stránku a ta je nejdůležitější. Pokud během toho musíte myslet, jak nastavit fotoaparát, jakou zrovna máte nastavenou clonu nebo čas, nezbývá vám pak dostatek pozornosti k tomu hlavnímu.

Kdy používat manuální režim

Jsou situace, kdy je opravdu výhodné sáhnout po manuálním režimu a může vám to focení usnadnit. Například pokud fotíte za konstantních světelných podmínek a chcete si udržet všechny snímky stejně exponované, je manuální režim jasným favoritem. Expoziční hodnoty nastavíte jednou a nemusíte řešit žádné odchylky, které by mohly vzniknout při automatickém měření expozice foťákem. Třeba budete snímat 360° panorama nějakého interiéru. Automatika by vám změřila jiné expoziční hodnoty například u záběru s oknem a jiné zase se záběrem na temný roh místnosti.

Manuální režim je pak samozřejmostí například při focení v ateliéru, kdy jsou světelné podmínky zcela pod vaší kontrolou.

Nebojte se používat poloautomatické režimy

Vždy vybírejte podle toho, co je pro konkrétní fotografování nejlepší, nejjednodušší a nejefektivnější řešení. Osobně doporučuji výběr zúžit na jeden z těchto režimů:

  • Priorita clony – použijte v případech, kdy vám nezáleží na žádném konkrétním čase a jediné co vás zajímá je clona. Jednoduše pak během fotografování nastavujete clonu a ovlivňujete tím, jak velká/malá bude hloubka ostrosti.
  • Priorita času – když vám záleží jen na čase a na ničem jiném, zvolte tento režim. Například chcete-li zmrazit pohyb, nastavíte velmi krátký čas (třeba 1/2000s) a zbytek necháte na fotoaparátu. Budete-li chtít třeba nějaký pohyb rozmáznout (třeba při použití techniky panning), zvolíte naopak delší čas.

Je potřeba najít si takový režim, který vám bude pro váš styl práce vyhovovat. Já osobně ve většině případů používám režim priority clony. Když fotím lidi, nastavuji co nejmenší clonové čísla a hezky tak rozostřím pozadí. Když pak fotím nějakou krajinu, nebo architekturu, trochu si přicloním, aby bylo vše ostré. To vše už mám tak automatizované, že nad tím nemusím přemýšlet.

Automatické nastavení citlivosti

Dneska už má téměř každý novější fotoaparát možnost nastavit automatické ISO. Většinou lze nastavit rozsah, ve kterém má fotoaparát ISO nastavovat. To nastavte podle daných podmínek. Například při focení krajiny ze stativu určitě budete chtít použít nejnižší citlivost a proto zde režim auto ISO nemá význam. Něco jiného bude ale reportáž, kde nebudete mít čas nastavovat pokaždé vhodné ISO.

Je dobré znát svůj fotoaparát a vědět, jaké jsou jeho možnosti a kde už je hranice citlivosti, kterou raději nechcete překročit. Ne u všech fotoaparátů může být AutoISO použitelné. Například automatika může nastavovat zbytečně vysoké ISO a zkracovat tak expoziční čas, nebo naopak. Lepší je, když je součástí této automatiky i například nastavení hraničních časů, kdy se ISO má zvedat/snižovat.

Využívejte vymožeností které vám technika nabízí

Snažte se celý proces focení co nejvíce zjednodušit. Zaměřte se na to podstatné – obsah fotografie. Jde totiž jen o samotný výsledek a je jedno jak jste se k němu dopracovali. Skvělá fotka zůstane skvělá i přesto, že byla pořízená třeba na plně automatický režim a byla focená poslepu od pasu. Nikdo neocení špatnou fotku jen proto, že jste vše nastavovali sami – to nikoho zajímat nebude 😉

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *