Je to už rok, co jsem přešel z Canon zrcadlovky na Fujifilm bezzrcadlovku. A to jak pro svou vlastní tvorbu, tak i pro focení zakázek. Za ten rok mi přišlo mnoho dotazů ohledně focení s Fujifilmem nebo bezzrcadlovkami obecně. Rád bych se proto ohlédl za celým tím obdobím a shrnul, dlouhodobé zkušenosti a postřehy.
Abych se neopakoval, hned ze začátku odkážu případné zájemce na články Proč přemýšlím nad přechodem k Fujifilmu a Proč jsem přešel k Fujifilmu. Druhý zmíněný článek jsem napsal jen krátce potom, co jsem se k přechodu odhodlal a tak úplně nevypovídá o tom, co ta změna pro mě ve výsledku znamenala a jak to ovlivnilo mou práci.
Tělo a objektivy
Z nabídky Fujifilmu jsem si vybral fotoaparát X-E2, který mě nadchnul svým zpracováním a hlavně hledáčkem umístěným vlevo. Zbytek článku se tedy bude týkat hlavně tohoto modelu. Spousta věcí ale sedí perfektně taky na ostatní Fuji foťáky. Využil jsem tenkrát cashback akce a koupil ty nejlepší objektivy, co byly tenkrát k dispozici. Pro mé portrétní práce hlavně Fujifilm 56mm f/1.2 a 23mm f/1.4. Spolu s foťákem byl v setu výhodně “setový” objektiv 18-55mm f/2.8-4, který jsem původně plánoval hned po koupi prodat, ale jeho kvality mě přesvědčily o tom, že to sklo z ruky nedám.
Aktuální výbava. Foťák s objektivy a příslušenstvím bez problémů vleze do malé brašny, kterou můžu mít stále u sebe. Samotné blesky s odpalovači jsou skoro větší než foťák s objektivy.
Už jen volba objektivů pro mě znamenala neskutečný skok kupředu proti tomu čím jsem fotil dříve (Tamron 17-50mm f/2.8 a Canon 85mm f/1.8). Fuji objektivy jsou skvělé nejen po stránce bytelného kovového zpracování, ale hlavně po optické stránce. Najednou jsem získal možnost fotit na plně otevřenou clonu a mít fotky plné detailů. A co více, ostření je přesné a spolehlivé. Procento špatně zaostřených snímků je minimální. Tady musím hned přiznat, že podobné nadšení by přineslo koupení podobných objektivů pro Canon. Jen tam byl velký problém s množstvím špatně zaostřených fotek a na autofocus se nedalo vůbec spolehnout.
Další věc co mi přechod k Fuji přinesl byly lepší možnosti při zpracování fotografií. Lepší dynamický rozsah mi umožňuje vytáhnout více dat z tmavých oblastí. U přepalů mi to naopak přijde podobné, nebo mírně horší než u předchozího Canonu 60D. Každopádně se mi teď s fotografiemi pracuje mnohem lépe. I co se týká barevnosti vidím velké zlepšení.
Fuji raw a problémy v Adobe
Se zpracováním Fuji rawů ale přichází jeden problém. Tím je horší vykreslování malých detailů v Adobe aplikacích. Bohužel fotky zpracovávám v Lightroomu a ten má s Fuji rawy dost problémy. U některých vzorů (například tráva v dáli, štěrk atd.) se detaily deformují a připomínají malbu. A i při pečlivém doostření fotky nejsou detaily tak ostré, jako při zpracování stejného souboru například v Iridient Developeru. Adobe už loni přislíbilo, že s tím něco udělají, řešení je ale v nedohlednu. Osobně i přesto zůstávám u Lightroomu, protože se mi v něm pracuje hodně dobře. I když to zpracování malých detailů není nejlepší, stejně mám fotky pořád kvalitnější než z předchozího Canonu, takže to není takový problém. Ale štve mě to, zvlášť když jsem si na několika snímcích zkusil udělat srovnání a zjistil, čeho všeho je ten můj foťák vlastně schopný 🙂
Rychlost ostření
Při přechodu jsem se asi nejvíce obával rychlosti ostření. V době kdy jsem X-E2 testoval poprvé to bylo docela na hraně použitelnosti pro nějaké produkční focení. Od té doby ale dostal foťák několik aktualizací firmwaru a po úplně poslední aktualizaci musím prohlásit, že ostření už není vůbec problém. Tedy pořád to není focení sportu a rychle pohybujících se objektů, ale už to vůbec neomezuje v běžných situacích. Reportáže a momentky s X-E2 nejsou problém, u portrétů je to úplná pohoda. Samozřejmě hodně záleží na objektivu, ale za poslední měsíce jsem opravdu neměl pocit, že by mi rychlejší ostření v něčem pomohlo a taky myslím, že jsem kvůli ostření nepřišel o žádný zajímavý záběr.
Fotit rychlý pohyb s Fuji? A ještě k tomu na clonu f/1.2? Nejistější je předostřit si na konkrétní místo a pak to kropit sériovým snímáním. A modlit se, ať to vyjde. Na druhou stranu bych to rád otestoval s novým firmwarem a rychlejším objektivem, jako třeba 50-140mm. Pokud bych se zaměřoval na sport a akčnější věci, nechám si ještě nějakou dobu zrcadlovku.
Aktualizace firmwaru
Ještě bych rád rozvedl ty aktualizace firmwaru. To co dělá Fuji je úžasné a ostatní výrobci nic takového nenabízí. Nejde o to, že by Fuji v aktualizacích provedlo jen nějaké drobnosti. Opravdu reálně zlepšují stávající přístroje. Přidávají funkce, zlepšují ty původní a celkově zrychlují ostření a práci s přístrojem. Po nainstalování firmwaru 4.0 pro svou X-E2 jsem dostal zdarma nový foťák a to nepřeháním. Získal jsem funkci elektronické závěrky, navíc přibyla možnost propojit bodové měření expozice s vybranou ostřící oblastí, byl zcela přepracován režim automatického ostření (včetně zrychlení) a taky rozhraní v hledáčku a na displeji bylo vylepšeno tak, aby informace v obraze co nejméně rušili.
Kompaktnost
Co je pro mě úplně fantastické je velikost přístroje. Jde o kompakt a bez objektivu ten foťák nic neváží, vejde se do větší kapsy a v brašně nezabere skoro žádné místo navíc. Vybral jsem světelné a kvalitní objektivy a ty už jsou trochu větší, ale pořád jde o příjemně malou sestavu. Pokud nepracuji s blesky, stativy a softboxy, vlezu se s celou výbavou do malé foto brašny a můžu takto nalehko cestovat a fotit. Protože často a rád pracuji při portrétování jen s přirozeným denním světlem, užívám si té volnosti. Původně jsem se ale obával, jestli náhodou nebude focení kompaktem problém při focení klientů.
Za celý ten rok focení zakázek jsem se nesetkal ani s jednou negativní odezvou. Je sice pravda, že mám neustále na objektivech nasazené sluneční clony a foťák tak vypadá trochu větší. Ale i tak to nikdo negativně nekomentoval. Občas se našel někdo kdo se o focení taky trochu zajímá, tak se vyptával na zkušenosti a tak. Na akcích si to lidi často pletou s kinofilmovým přístrojem (“jé, ty fotíš ještě na film?”) a nebo s drahou Leicou (“jé, to je Leica?”).
Při focení reportáží jsem nenápadný, není problém fotit s krátkým ohniskem a jít do místa dění. Často si lidi ani nevšimnou že je fotím a jsou z toho přirozené momentky. Přijde mi že lidi na ten menší foťák reagují mnohem lépe než když jsem na ně mířil třeba Canonem s Tamronem 17-50mm f/2.8.
Kompaktnosti a nenápadnosti využívám i při focení momentek v ulicích. Bezzrcadlovky jsou pro street fotografii mnohem vhodnější než zrcadlovky. Samozřejmě v kombinaci s menšími pevnými objektivy.
Šel jsem městem, potkal jsem známou tvář, prohodil pár slov a udělal portrét. Co na tom, že už byla tma. U Fuji v kombinaci se světelným 23mm f/1.4 objektivem nedostatek světla obvykle moc neřeším. ISO dle potřeb zvyšuji až na 6400. Výhodou toho že mám foťák pořád při ruce je možnost kdykoliv cvaknout kvalitní snímek, aniž bych se na to musel nějak připravovat.
WiFi
Co mě hodně překvapilo byla použitelnost WiFi modulu ve foťáku. Při koupi jsem to podceňoval jako neužitečnou drobnost. Díky tomu už ale v podstatě nefotím mobilem, protože foťák sebou tahám skoro všude a můžu si tak snímek vyfotit foťákem, přímo ve foťáku raw vyvolat dle potřeb, poslat do mobilu, upravit a sdílet. Například když jsem jel domů z focení s šelmami, cestou v metru jsem vybral jeden snímek, upravil v mobilu a sdílel na Instagram jako takovou upoutávku.
Today I was shooting beautiful model with this big cat. #fujifilm #fujifilmcz #igerscz
Fotka zveřejněná uživatelem David Nogol (@davidnogol),
Fotografování mě živí a možnost sdílet zajímavé momentky a aktuality ve vysoké kvalitě jsou pro mě k nezaplacení. Další využití WiFi modulu ve foťáku je při jeho ovládání z mobilu – můžu vzdáleně ovládat foťák, nastavovat expoziční hodnoty a celou dobu na mobilu vidím, co foťák snímá.
Výdrž baterií
Čeho jsem se při přechodu na bezzrcadlovku obával byla výdrž baterií. U Canonu jsem byl zvyklý, že mi vydržel hodně přes 1000 snímků na nabití. Ve výsledku není ale výdrž u bezzrcadlovek takový problém jak jsem se původně obával. Dal jsem s X-E2 už i přes 600 fotek na jedno nabití. Nejvíce ovlivňuje výdrž celková doba focení. Protože živý náhled neustále vyčítá data ze snímače, spotřebovává energii i když nefotíte. Samotné pořizování snímků už tolik energie nespotřebovává. Vyřešil jsem to tak, že mám 3 akumulátory. Pro portrétní focení si v naprosté většině případů vystačím s jednou baterií. Při reportážích a delších foceních pak obvykle stačí baterie dvě. Jediný případ kdy jsem využil všechny tři akumulátory bylo celodenní focení svatby, kdy jsem začal fotit brzo ráno a končil po půlnoci. Nutnost starat se o více akumulátorů je sice nepříjemná, ale s nižší výdrži v praxi problémy nemám.
Co je ale dost nepříjemné je ukazatel stavu baterie. Fujifilm totiž ukazuje stav baterie jen pomocí ukazatele se třemi čárkami. A po většinu doby ukazuje plný stav. Když klesne na dvě čárky, už vám moc času nezbývá. Nikdy tak nevíte, jak je na tom akumulátor a kolik ještě snímků s nim pořídíte.
APS-C versus fullframe – aneb stačí jen APS-C snímač?
Hodně lidí mi tenkrát vymlouvalo Fuji, protože přece je jasné, že každý profesionální fotograf musí fotit na fullframe foťák. V žádném případě nechci rozporovat fakt, že větší snímač je lepší. Umožňuje lépe pracovat s hloubkou ostrosti a kvalita snímků bývá lepší. Zjistil jsem ale, že APS-C foťák se světelnými skly mě nijak neomezuje. Je sice příjemné mít možnost rozostřit pozadí ještě více, ale ještě se mi v praxi nestalo, abych nějaký snímek nezvládl jen proto, že mám menší snímač. S 56mm objektivem dosáhnu na clonu f/1.2 podobných výsledků, jako na fullframu s 85mm na cloně f/1.8. Což není žádná tragédie. U 23mm f/1.4 to pak dává podobný výsledek jako 35mm na f/2.1. Teprve u toho kratšího ohniska vnímám rozdíly proti fullframe foťákům, kde se s 35mm na f/1.4 dá vykouzlit širokoúhlý záběr s krásně rozostřeným pozadím a to u APS-C prostě nejde.
APS-C snímač je prostě pro mě “dostatečně dobrý”. Neomezuje mě, umožňuje mi kreativně pracovat s hloubkou ostrosti a obrazová kvalita je taky na vysoké úrovni.
Práce s blesky – děs a hrůza
V oblasti používání externích blesků je bohužel Fujifilm proti konkurenci dost pozadu. Neumožňuje používat vysokorychlostní synchronizaci a celkově možnosti pro dálkové ovládání blesků jsou dost zaostalé. U Canonu nebyl problém ovládat skupiny externích blesků vzdáleně klidně i interním bleskem – s přenosem TTL, nastavením výkonu jednotlivých blesků a podobně. I při použití rádiového odpalovače (levného Yongnuo YN622C) jsem mohl u Canonu vzdáleně ovládat blesky z menu foťáku.
U Fuji pomalu svítá na lepší časy, chystá se blesk EF-X500, který by měl nabízet i vysokorychlostní synchronizaci. Zatím to pro Fuji zvládá jen blesk Nissin i40, který dokáže fotit ve vysokorychlostní synchronizaci jen při nasazení na tělo fotoaparátu a navíc jen v manuálním režimu.
Osobně mi TTL režim při focení s blesky nechybí, používám manuální režim. Ale vysokorychlostní synchronizace mi chybí. Je totiž užitečná a mnohem praktičtější, než neustále nasazovat/sundávat ND filtry z objektivu.
Co se týká studiového focení, tam je vše při starém. Míval jsem problémy při focení na černém pozadí, kdy foťák často přeexponovával náhled v hledáčku a já tak neviděl výraz focené osoby. Po aktualizaci firmwaru jde bodové měření expozice spojit s vybraným ostřícím bodem, takže mám náhled v hledáčku vždy exponovaný správně na obličej focené osoby a problém tak zmizel.
Zápory aneb co mi vadí
Není všechno růžové a ani Fujifilm není dokonalý. Je dost věcí co mě vadí. Například:
- při focení v rawu je ISO omezeno jen do hodnoty 6400. To je pro některé situace nedostačující. Chtělo by to alespoň 12800.
- hlučnější ostření u pevných skel. Není to žádný extrém, ale je ti jediná vada na kráse jinak úžasných objektivů. Naštěstí Fuji u novějších pevných skel začal používat tišší ostření.
- moiré – často se zmiňuje jako výhoda technologie X-Trans absence moiré. Jenže mám opačné zkušenosti. Při focení na vyšší clony s ostrými pevnými skly se s moiré setkávám pravidelně. U profesních portrétů kde lidi mají na sobě sako se moiré objeví téměř vždy. Musím ho pak eliminovat dodatečně v postprocessu. Někdy je tak znatelné, že je vidět už v hledáčku.
- závit na stativ je moc blízko dvířkům pro SD kartu a baterii. Při focení ze stativu nemůžete měnit karty a baterie aniž byste museli sundávat/nasazovat stativovou destičku.
- po aktualizaci na nový firmware lze video natáčet jen pokud přiřadíte záznam videa konkrétnímu funkčnímu tlačítku. Protože video využívám jen párkrát do roka, nechci si tím zbytečně zabrat tlačítko. Jiný způsob jak spustit záznam videa bohužel není (dříve to byla položka pod drive tlačítkem).
- zbytečné odšumování JPEGů při vysokých citlivostech – i při nastavení odšumu na minimum aplikuje Fujifilm u vysokých citlivostí až příliš znatelné odšumění a detaily se tak ztrácí. Dost je to znát na pleti, při ISO 6400 občas působí voskovým dojmem. Rawu se to samozřejmě netýká.
- problémy s pixely – už od koupě foťáku jsem postřehl problém s několika vadnými pixely. Neprojevuje se to u všech snímků, ale občas některé pixely svítí červeně a jsou zaseknuté. Není to tak velký problém, dá se to snadno vyretušovat pokud je to viditelné. Problém je že jediné řešení je poslání foťáku do servisu. Fuji bohužel nemá žádný nástroj na remapování pixelů. Údajně to umí až nová X-Pro2. Osobně jsem se nesetkal s nikým kdo má podobný problém, ale na zahraničních fórech jsem se s tím několikrát setkal.
Shrnutí
I přesto že jsem měl z přechodu obavy, ani trochu toho nelituju. Samozřejmě že to není dokonalé řešení a pořád je co zlepšovat. Důležité ale je, že jsem s tou svou aktuální výbavou hodně spokojený. Stále více a více mě s tím baví fotit. A to jak seriózní zakázky, tak vlastní projekty nebo různé momentky s přáteli a rodinou. Foťák mám stále po ruce a fotky z něj lezou opravdu krásné a pokud fotka nedopadne dobře, většinou je to zaviněno rukama. Přístroj samotný mě v tvorbě omezuje opravdu minimálně a vždy se na něj můžu spolehnout.
Na závěr přikládám ještě pár výsledků focení s Fuji v roce 2015 a začátkem 2016. Pokud vás Fujifilm taky zajímá, doporučuji nakupovat v obchodě Fujifoto.cz, odkud mám sám celou svou výbavu. A pokud si s používáním Fuji techniky nevíte rady, nabízím i kurz focení s Fujifilm X foťáky, kde vám všechno vysvětlím, poradím tipy a naučím vás využívat všechny možnosti co Fujifilm nabízí 🙂
Super článek! S Rawama mám stejný problém. Obcházím to tak, že rawy převedu na Tiff v Capture One (zkoušel jsem i Iridient a přijdou mi tak nastejno…s C1 se mi ale líp pracuje) a ty pak nechám při importu do LR převést na DNG (čímž snížím velikost Tiffu ze 100MB na cca 20). Takže jen tak pro zajímavost 🙂 Jinak stále doufám, že Adobe příjde s nějakým rozumným řešením.
Pěkný článek, jak je na tom Fuji s ergonomií ovládání? Co třeba celodenní focení? Nebo focení akčního sportu? Zatím se mi Fuji jeví jako pěkný doplňkový foťák na cesty nebo dovolenou, něco jako je Nikon DF, kde to sice pěkně fotilo, ale do ruky mi vůbec nesedl.
Ono to je jako kompakt, váží to minimum, takže mi osobně třeba ani nevadí že to není tak ergonomické jak velké zrcadlovky. Mám za sebou už několik celodenních focení a žádný problém jsem s tím neměl. Při celodenní svatbě jsem měl třeba téměř po celý den na krku dvě fujiny: X-E2 s nazaseným 56mm objektivem a pak X100T která měla nevýměnný 23mm f2 objektiv a ani mě z toho nijak nebolelo za krkem, nebo mi to nepřišlo nijak nepříjemné 🙂
Dobrý den. Na článek jsem narazila až teďa jsem moc ráda, protože se chystám na koupi nového přístroje a ještě nejsem rozhodnuta. Fujifilm je jeden z mých favoritů. Vím, že se specializujete na portrét, ale mohl byste mi poradit, zda tento foťák zvládne i focení cyklistických závodů? Nejde mi o žádné profi fotky, ale o větší kvalitu a možnosti než u telefonu (doteď fotím a natáčím na iPhone, takže jsem úplný amatér). Pořádám cyklistické zájezdy a akce, kde sama jsem na kole, takže zrcadlovka je pro mne nepraktická. Často natáčím a fotím lidi v pohybu. Myslíte, že Fujifilm je dobrá volba? Dále přemýšlím o Olympus E-PL5, nebo Samsung NX300.
Dobrý den, na focení sportu bych Fuji určitě nedoporučil – ostření není tak rychlé jako u zrcadlovek. Alespoň u původní generace Fuji foťáků – u nového X-Pro2 a X-T2 už nebude problém. Ale to už jsou cenově hodně drahé přístroje. Takže z nabízených možnéstí bych asi doporučil více Olympus, protože Samsung bezzrcadlovky už přestal vyvíjet, takže jde o mrtvý systém. K Olympusu můžete časem dokupovat objektivy dle potřeby a případně pak přejít na některý z vyšších modelů.
Moc Vám děkuji za supr rychlou reakci a cennou radu! Ještě toho tedy využiju a zeptám se na Váš názor Olympus E-PL5 vs. Olympus OM-D E-M10 Mark II, pro začátnické používání na focení v pohybu a videa. Přikláním se k druhé variantě, protože dle recenzí mi přijde, že pro rychlé akce a akce v pohybu bude asi lepší.
Nebo pak ještě Sony Alpha A6000.
Vím, že se ptám dost obecně, ale jak říkám, jsem naprostý amatér, ale chci se zlepšovat 🙂 Díky!
Bohužel s Olympus foťáky nemám zkušenosti, tak nemůžu radit. Jen bych upozornil na chybějící hledáček u PL5, což by mi osobně dost vadilo. Taky snímač u Olympusu je menší než u Fuji a Sony, s tím je potřeba taky počítat. Se Sony moc zkušeností nemám, ale ostření mají určitě rychlejší než Fuji. Ale nevím jestli to bude na sport stačit. Asi bych si zkusil ty foťáky zajít vyzkoušet do nějaké prodejny… případně ještě kouknout na youtube na nějaké videa s ukázkama ostření 🙂 A jen ještě podotknu, že rychlost ostření závisí taky hodně na zvoleném objektivu