Pokud jde o focení portrétů nebo lidí obecně, často se budete setkávat s fotografy, kteří budou tvrdit že musíte za každou cenu používat objektivy s ohniskem 85mm a více. Tím byste se ale připravili o spoustu zajímavých příležitostí, jak zachytit focené osoby z trochu jiné perspektivy.
V tomto článku se pokusím ukázat, jak se dá pracovat s kratším ohniskem k dosažení zajímavých výsledků a zároveň upozorním na možné problémy, se kterými se můžete setkat. Konkrétně článek zaměřím na mé oblíbené ohnisko 35mm – ekvivalentní kinofilmu. Pokud používáte fotoaparát se snímačem o velikosti APS-C, dosáhnete podobného úhlu záběru s objektivem 23mm nebo 24mm. U m4/3 fotoaparátu pak zase objektivem s ohniskem kolem 17mm. Sám fotím s 23mm objektivem na APS-C snímači, tedy výsledný úhel záběru je podobný jako 35mm na kinofilmovém přístroji.
Krátce k perspektivě
Samotné ohnisko nijak nemění perpektivu – ta je ovlivněna jen vzdáleností od focené osoby. V praxi to znamená, že když stojíte u focené osoby moc blízko, tak ji zdeformujete – části těla blíže objektivu budou větší, než ty vzdálenější. Když budete stát dostatečně daleko, bude perspektiva potlačena a všechny části těla budou mít správnou velikost.
Proto záleží na tom, jak od focené osoby budete stát daleko. Pokud budete s 35mm ohniskem fotit jen obličej, dosáhnete hodně zdeformované tváře. Naopak u fotky celé postavy se to obejde bez problémů. U snímků někde mezi (např. část postavy) už sice deformace nastane, ale nebude tak výrazná a pravděpodobně ani nebude moc viditelná.
Tip: více o objektivech a ohniscích jsem se rozepsal ve článku Jaký je nejlepší objektiv na focení lidí a portrétů.
Proč zrovna 35mm?
Toto ohnisko mi osobně přijde jako nejkratší „bezpečné“ pro focení lidí. U ještě kratších ohnisek už hrozí, že vás bude nutit jít k foceným lidem až moc blízko. Naopak u 35mm mi přijde, že se pohybuji ve vzdálenosti, kterou běžně udržuji při kontaktu s lidmi. Například pokud sedíte s někým u stolu v kavárně/hospodě a chcete ho vyfotit, většinou je 35mm perfektní volba. Zaberete focenou osobu i blízké okolí a tedy je poznat, kde se focená osoba nachází. S delším ohniskem byste zabrali spíše jen detail obličeje (bez kontextu kde se focená osoba nachází) a s kratším ohniskem byste zabrali spíše pohled na okolní prostředí, kde focená osoba nebude dominantní prvek na fotografii.
Kdy používat krátké ohnisko u fotek lidí
35mm používám v těchto případech:
- když chci zabrat kromě focené osoby i její okolí
- v případech kdy chci pracovat s perspektivou a chci využít skutečnosti, že bližší objekty budou na fotce větší
- v situacích kdy není dost místa, abych si mohl od focené osoby dostatečně poodstoupit
Všechny níže uvedené ukázky jsou pořízené na Fujifilm X-E2 s objektivem Fujifilm XF23mm f/1.4. Protože má fotoaparát APS-C snímač, je výsledný úhel záběru podobný, jako 35mm objektiv na fotoaparátu se snímačem o velikosti kinofilmového pole.
Toto je ukázka situace, kdy jsem využil zvýrazněné perspektivy. Použil jsem krátké ohnisko a stál jsem blízko u focené osoby. Díky tomu zabírá na fotce hodně místa a zároveň je vidět okolní prostředí. Na okrajích nástupiště metra je hezky vidět, jak se objekty s rostoucí vzdálenosti od objektivu zmenšují a sbíhají se do středu snímku. V této situaci bylo místa poměrně dost i pro focení s delším ohniskem, ale výsledek by vypadal zase jinak.
35mm ohnisko je perfektní pro focení lidí v běžných situacích. Při posezení v kavárnách, restauracích a hospodách můžete fotit lidi u stolu aniž byste se museli nějak přemisťovat. Spolu s focenými lidmi bude zabrané i jejich prostředí, ale stále budou focené osoby dominantním prvkem na fotografii.
Jsou situace, kdy je nutné použít krátké ohniska kvůli nedostatku prostoru. Třeba zde se fotilo v malé místnosti, kdy kolem postele bylo tak 30cm místa ze všech tří stran. Nebylo kde poodstoupit, s delším ohniskem jsem pak mohl zabírat akorát detaily a i to bylo problematické. S kratším ohniskem jsem mohl zabírat i celou postavu. Všimněte si ale, co udělala zvýrazněná perspektiva s hlavou – když ji srovnáte třeba s nohami modelky, tak je vidět jak bližší části fotky vypadají větší než ty vzdálenější.
Zde je na první pohled použito krátké ohnisko ze stejného důvodu. V prvním případě jsem použil krátké ohnisko jen proto, že za mnou byly stromy a keře, takže kdybych fotil s delším ohniskem, nemohl bych pořídit podobný záběr aniž by se mi tam nepletlo něco dalšího. A musel bych stát už dost daleko. U druhého záběru nebyl ani takový problém místo – zde jsem si mohl ještě pár metrů poodstoupit. Krátké ohnisko zde ale mělo za následek toho, že začátek jeskyně vypadá větší a s rostoucí vzdálenosti se zmenšuje. Chtěl jsem mít focené slečny ohraničené jeskyní a pro tyto účely bylo kratší ohnisko vhodnější.
Zde bylo cílem zachytit spolu s focenou modelkou co nejvíce okolního prostředí. Hned naproti gauče bylo velké okno, které zajistilo hezké nasvícení scény. Tady je vidět jak se gauč směrem k objektivu zvětšuje a jeho levá strana je mnohem větší, než ta vzdálenější pravá. Stejně tak i modelka má nohy blíže objektivu a ty jsou tak trochu větší, než ve skutečnosti jsou.
Při focení lidí s 35mm ohniskem s podobnou kompozicí (tedy pohled na část postavy od pasu výše) budete v pohodě. Kdyby byly obě ruce stejně viditelné, bylo by vidět že část u pravého ramene modelky by byla trochu menší, než ta co je blíže. Ale na první pohled si nikdo ničeho nevšimne. Problém by byl kdyby měla modelka ruku nataženou třeba směrem k objektivu, tam by to bylo už velmi znatelné.
V obou případech foceno na stejné ohnisko. V prvním snímku je vidět, že modelka i světlo je ve stejné vzdálenosti, takže je poměr jejich velikostí stejný, jako ve skutečnosti. Na druhém snímku ale stála modelka blíže objektivu a všimněte si, že oproti prvnímu snímku je její hlava větší, než ty světla na pozadí. U těch kratších ohnisek se prostě dá velmi dobře pracovat s perspektivou a různě ji využívat.
Tento portrét vznikl zcela náhodně při procházení Pražských ulic. Viděl jsem slečnu co sedí za sklem v kavárně. S krátkým ohniskem jsem se musel přiblížit až těsně ke sklu a díky tomu jsem mohl navázat oční kontakt a zachytit tento záběr. Protože jsem stál hned u slečny, je zachycená přes celou plochu snímku. Pozadí kavárny je pak díky použitému ohnisku menší a focená osoba je tak lépe zasazena do prostředí ve kterém se nachází. S delším ohniskem bych musel stát dále, pozadí kavárny bylo větší a působilo by že je blíže – perspektiva by byla potlačena. A mimochodem, 35mm ohnisko je skvělé pro focení street fotografií – nutí vás jít co nejblíže foceným osobám. Ale zase ne tak blízko, abyste jim sluneční clonou šťouchali do obličeje 🙂
Další příklad situace, kdy je kratší ohnisko vhodnější. Mezi skalami bylo sice dost prostoru abych si poodstoupil, ale když se dostal kouř před obličej modelky, měl jsem s krátkým ohniskem možnost velmi rychle změnit pozici a pokračovat ve focení. S delším ohniskem bych se kvůli úzké mezeře ve skále nemohl tolik pohybovat a měl bych omezené možnosti jak komponovat.
Ukázka blízkého portrétu s krátkým ohniskem. Jasně, že zde došlo k deformaci obličeje vlivem perspektivy. Nicméně, nejde o „seriózní“ portrét, deformace není tak znatelná a nepůsobí nelichotivě a hlavně – lidé jsou na podobnou deformaci zvyklí když se fotí mobilem. Takže i když někdy uděláte podobný portrét s krátkým ohniskem, svět s nezboří. Jen si prostě dávejte větší pozor a pokud se snažíte o klasický portrét, raději sáhněte po delším ohnisku. Pro kreativní využití se ale nenechte omezovat.
Shrnutí
I s krátkým ohniskem lze fotit lidi. Má to určité výhody a nevýhody a pokud je budete znát, můžete s tím skvěle pracovat. Pokud jste ještě s tak krátkým ohniskem lidi nefotili (třeba protože vám nějaký „profík“ řekl že se to nesmí), zkuste si to. Třeba si to oblíbíte a nebo se naopak utvrdíte, že vám pro focení lidí sednou spíše delší ohniska. A nebo naopak přijdete na to, že lepších výsledků dosahujete ještě kratšími ohnisky.
Pokud se chcete dozvědět o focení portrétů více, přečtěte si mou knihu Jak na focení portrétů, nebo se stavte na můj portrétní workshop, ve kterém ukazuji jak pracovat s focenými lidmi a jak využít dostupné denní světlo.
Super článek, ale hlavně ty fotky. Smekám. Jsou úžasný.
Díky moc Ondro! 🙂
Fajnovy clanek i fotky!
Děkuji Petře 🙂
Fajnovy fotky)
Super články. Informace o portrétní fotografii mě velmi zajímají, jen tak dál 🙂 Btw ty fotky v tunelu/jeskyni jsou boží 🙂 Má to supr atmošku.
Btw jak je ten street snímek s dívkou za sklem.. Chci se zeptat, jak to prostě probíhá. Jdete si potom pro svolení, zda snímek můžete použít, nevadí to cizím lidem když je fotíte? Možná je tady na webu o tom článek, ale nenašel jsem ho.
Děkuji 🙂 Jinak v případě té slečny jsem ji fotku přišel ukázat na mobilu a řekl jsem si o email. Rovnou jsem ji fotku poslal, bohužel mi od ni nepřišla žádná reakce. Na souhlas se zveřejněním jsem se neptal
Moc pěkný článek i fotky. Mohu se ještě zeptat, zda mohou být i jiné důvody, proč se postava zdeformuje? Jsem začátečník a tento víkend jsem svou X-T10 + XF 35 mm 1.4 (je mi jasné že jde o jiné ohnisko než zde píšete) fotil postavu v poli, bylo slunečno a kolem šesté hodiny večer a postava byla vystavena přímému slunci (ještě asi docela ostrému). Zabíral jsem celou postavu trochu z podhledu (pravda, to asi nebyl nejlepší nápad) nicméně výsledkem byly fotky, kde daná osoba vypadá, jako by měla o 15 kg více než, ve skutečnosti má. Ve stínu fotky vyšly docela o.k., ale na slunci katastrofa. Nevím, kde je chyba 🙁 ( foceno s clonou 2, elektronická závěrka)
Děkuji
Díky Petře. Při použití elektronické závěrky může dojít k celkové deformaci obrazu (roztažení, zůžení v určitých částech) a projeví se v situacích, kdy se fotografovi klepou ruce a nemá pevný úchop. Ale projevuje se to u každé fotky ze série jinak, takže pokud jsou všechny fotky stejné, bude to spíše tím nasvícením.
Ono to nasvícení postavy taky dost ovlivňuje, jak bude člověk na fotce vypadat. Obecně je téměř vždy lepší fotit ve stínu. Je to jednodušší a výsledky bývají lepší 🙂
S pětatřicítkou není zkreslení xichtu fakt ještě tak velké.
Někdo může říct, že to je kompromis. Už tisíckrát jsem všude říkal, že kompromis je skoro všechno (včetně fullframe). Dobrej fotograf se pozná podle toho, že o kompromisu ví a umí s ním pracovat, resp. foťák „nezneužívá“ k tomu, k čemu není vhodný.
Ahoj, ta fotka v metru, to jsi fotil s bleskem se softboxem? Nebo jakým způsobem si dosáhl takového pěkného přirozeného nasvícení obličeje v temném metru?