Jak se prodávají fotografické kurzy

Protože  kurzy Photoshopu už dělám mnoho let (naživo i online na Flor.cz), rozhodl jsem se sepsat takovou malou rekapitulaci, co všechno toto podnikání obnáší. Faktem je, že pořádat školení je jedna z nejzajímavějších možností, jak si focením vydělat. Ale není to nic jednoduchého, konkurence je velká.

Jméno je základ

Od neznámého fotografa si koupí kurz málokdo. Buď vás lidi musí znát díky fotkám a nebo díky vytváření zajímavého obsahu. Jednodušší cestou je ta druhá možnost. To obvykle znamená mít vlastní web a na něm publikovat články o focení, úpravě fotek a podobně. Na svém blogu se snažím jít cestou kvality, nový článek sepíšu tak jednou měsíčně, ale měl bych psát častěji (hlavně tedy o úpravě fotek ve Photoshopu). Důležité je, aby byl článek užitečný – žádné přebírání tiskový zpráv výrobců. Díky tomuto mě lidi znají, ví, co ode mě mohou čekat.

brand-inverted

Výrazné logo pomáhá budovat jméno – značku

Co nefunguje – portály s kurzy

Vybudovat web, pravidelně tvořit obsah a propagovat ho zabere moře času. Takže se logicky nabízí zkratka – nechat to na někom jiném. Živé i online kurzy se dají nabízet přes různé portály. Ale většinou to moc nefunguje, prostě jste jedni z mnoha neznámých jmen. Schválně se podívejte na nabídku foto a video školení na vimvic.cz. Je tam uvedeno i kolik lidí si školení koupilo. Když to vynásobíte cenou školení (tedy spíš 60% ceny, protože neustále chodí emailem slevové kupony ) a započítáte 50 % provizi pro vimvic, tak si víc vyděláte někde na pokladně.

Co nefunguje – YouTube

S YouTube mám osobní zkušenost, mám tam několik Photoshop tutorialů, které mají dohromady přes sto tisíc zhlédnutí. Ale díky YouTube (odkaz ve videu či pod videem) jsem prodal jen minimum kurzů. A nejspíš nejsem sám, moji konkurentni už také na YouTube nepřidávají nová videa.

Co tedy funguje?

Jak už jsem zmínil, základ je mít jméno resp. vybudovanou značku. Nejlépe se toho dá dosáhnout právě pomocí vlastního webu a publikování užitečného obsahu (články, tipy, videa). Díky tomu se o vás lidi dozví ještě dřív, než chtějí nějaký kurz vůbec koupit. To je zásadní výhoda, jste krok před konkurencí.

fotokurzy

 

Dále to chce hlavně kvalitní produkt. Na YouTube jsou sice videa dost kolísavé kvality, ale jsou zdarma. Takže když jsem dělal videa do svého online kurzu Photoshopu, tak kvalita byla maximální prioritou. Měl jsem do detailů sepsaný scénář, jak budou úpravy probíhat, co přesně budu říkat, aby bylo výsledné video maximálně pochopitelné a názorné. Zvlášť jsem upravoval zvukovou stopu videa, aby byla bez šumu a přeřeků. No a taky jako součást online kurzu nabízím konzultaci po telefonu.  Prostě věci, které zdarma nikdo dělat nebude.

Asi si právě říkáte, jasně další co vychvaluje svoji nabídku. Dneska ale už marketingové řeči přesvědčí málokoho. Nejefektivnější je poskytnout ukázku své práce zdarma, ať se každý zájemce přesvědčí sám. Já takto nabízím základní kurz úpravy fotek ve Photoshopu zdarma. A tento obsah zdarma všemožně propaguji – hlavně na svém blogu a také pomocí placené PPC reklamy na Google a Facebooku. To je nejlepší způsob jak představit svůj produkt lidem.

Dělat živé nebo online kurzy?

Ještě nedávno jsem pořádal celodenní školení Photoshopu v Praze, ale moc se mi to neosvědčilo. Na účastnících bylo vidět, že toho po pár hodinách mají nad hlavu. Buď jim ukážete úplné minimum a nebo si toho většinu nezapamatují. V případě Photoshopu mi přijde online videokurz ideální řešení. Každý si může zvolit tempo výuky podle libosti, k výuce se několikrát vrátit a všechny postupy si tak dostatečně zažít. A v případě problémů jsem na telefonu.

U kurzů focení mi naopak přijde lepší výuka naživo. Základy focení se dají vysvětlit během hodinky a ze zbytku výuky udělat zážitek. Focení třeba někde v krajině, ateliéru, historickém centru města nebo zoo. Účastníci se naučené dovednosti rovnou zkouší v nějaké fotogenické lokalitě a během focení se ptají konkrétní věci. Takže má smysl jet na kurz focení přes půl republiky.

Riziko podnikání

Pořádat kurzy, stejně jako fotit svatby či portréty, má jako podníkání jednu zásadní nevýhodu. Jsou to zbytné služby. V okamžiku kdy přijde ochlazení ekonomiky či rovnou krize, tak to první na čem lidi začnou šetřit jsou právě tyto zbytné služby. A současný blahobyt nevydrží věčně, je to jen otázka času. Takže to chce myslet na zadní kolečka. Mít na účtu dostatečnou rezervu a nebo ovládat i jiné dovednosti, díky kterým seženete práci i v době krize.

Roman Flössler

Jsem fotograf, grafik a lektor Photoshopu na volné noze. Na mém webu Flor.cz najdete online kurz Photoshopu zdarma.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *