Říkáte si při focení často něco ve smyslu „To opravím až potom v počítači“? Spoléháte se na to, že chyby při focení opravíte až při následných úpravách? Potom si dejte pozor, protože tenhle přístup vás pravděpodobně bude stát hodně nervů, času a taky peněz.
Nedávný článek na FStoppers mi připomněl, že jsem se tomuto tématu chtěl taky věnovat. Sám s tím totiž bojuji a pokaždé když zvolím tento přístup, lituji toho. Nejvíce to vnímám z pozice profesionálního fotografa při focení zakázek pro klienty, ale stejně nebezpečné to je i pro situace, kdy fotím jen pro sebe.
Opravit chyby je mnohem snadnější při focení
I když to s editorem umíte hodně dobře a rozsáhlejší retuše a úpravy vám nedělají problémy, bývá oprava většiny chyb rychlejší a efektivnější přímo na místě při focení. Některé opravy chyb jsou velmi jednoduché a stačí na ně několik kliknutí. Třeba vyretušování nějakého odpadku na chodníku v záběru. Nebo skvrny na obloze způsobené nečistotami na snímači. Jenže i když jsou takové úpravy časově nenáročné, zvyšuje se celková náročnost na dokončení fotky. Nejenom že musíte tyto problémy odstranit, musíte ale u každého snímku dávat pozor na to, jestli jste daný problém opravili. Při sérii třeba deseti snímků s několika stejnými drobnými problémy se to už nasčítá a když po desáté budete retušovat jednu a tu samou věc, začne vás to nudit a štvát.
A co teprve náročnější chyby, tam se to vše projeví ještě mnohem více. I takové blbé přetočené ramínko od podprsenky dokáže fotografovi zkomplikovat život. V některých situacích je i taková retuš hodně časově náročná. U jedné fotky nad tím můžete mávnout rukou, ale u série podobných fotek už si budete trhat vlasy z hlavy a nadávat si, proč jste to neopravili na místě. Opravit ten problém už při focení, ušetřili byste si hodiny drahocenného času.
Opravit ramínko během focení zabere maximálně 5s. Vyretušoat to tak, aby to vypadalo dobře už zabere násobně více času a je to otrava. Častým problémem bývají i přetočené řetízky, náušnice, piercing a podobně.
Jak chybám při focení předcházet
Před zmáčknutím spouště musí fotograf myslet na stovky různých maličkostí. Přemýšlet nad kompozicí snímku, nastavení expozičních hodnot ve foťáku a taky nad tím, kdy bude ten nejlepší čas pro zachycení momentu. Pokud fotíte lidi, musíte ještě navíc myslet na ně, neustále komunikovat a říkat jim, co mají dělat. Je toho prostě hodně a je tedy normální, že občas nějaká ta chyba unikne.
Osobně mi hodně pomáhá, když se zaměřím především na nejčastější chyby, kterých jsem se dopustil v minulosti. Protože fotím portréty, naučil jsem se neustále hlídat věci jako vlasy před očima, gumičky do vlasů na rukou, přetočené ramínka a trčící cedulky z oblečení, paže přimáčknuté k tělu a podobně. Není to úplně stoprocentní, protože i když na to dávám pozor, tak pak třeba při změně pózy, nebo lokality se některé věci změní a nestihnu si jich zavčasu všimnout. Ale mít v hlavě takový checklist, který si průběžně budete kontrolovat není vůbec k zahození.
I když si to budete hlídat, stejně nikdy nezabráníte tomu, aby bylo vše na 100% v pořádku. I když budete kontrolovat průběžně vlasy přes obličej, může se stát, že zrovna v tom nejlepším snímku ze série tam ty vlasy budou. A nebo tam bude zrovna jiný problém.
Pokud fotíte lidi, nebo nějaké snímky pro lidi (například focení interiéru, nebo produktů), můžete do kontroly zahrnout i ty lidi pro které fotíte (nebo se kterými fotíte). Někdy si totiž mohou všimnout různých chyb snadněji než vy. Přeci jen jako fotografové kontrolujete na snímku hodně věcí (expozice, správné zaostření, nasvícení a kompozice scény atd.) a proto je těžké si všímat drobností. Oni ale tyhle věci většinou nebudou řešit a spíše budou kontrolovat fotku po obsahové stránce.
Upravujte chytře
Když už pracujete s fotkami, snažte se pracovat chytře a využívejte maximálně nástroje, které vám váš editor nabízí. Naučte se klávesové zkratky, aplikování některých úprav v dávkách (například vyvážení bílé pro sérii špatně vyvážených fotek ze stejného prostředí) a případně další postupy, které vám práci s fotkami usnadní. Důležité je taky mít ve fotkách pořádek, abyste pokaždé nemuseli procházet desítky adresářů, než najdete požadovanou fotografii.
Pokud se vám s vaším editorem nepracuje dobře, vyzkoušejte nějaký jiný. Dnes je nabídka opravdu široká a většinou je možné vyzkoušet zkušební verzi aplikací zdarma po dobu několika dnů.
Pečlivý přístup během focení vám ušetří hodně času a peněz
I když máte focení jen jako koníček, tak i v takovém případě určitě řešíte nedostatek času. Málokoho baví sedět za počítačem a upravovat fotky dlouhé hodiny. Většina fotografů dává přednost samotnému focení, ale bohužel volného času na focení nebývá mnoho. Proč si to ještě komplikovat tím, že si přiděláte zbytečnou práci navíc a budete dlouhé hodiny upravovat na počítači něco, co byste vyřešili během chvíle při focení.
V přírodě dokážou potrápit různé větve, stébla trávy a podobně. I přesto, že se je snažím ze záběru dávat pryč, občas se mi nechce kvůli snímku úplně vymýtit okolí focení. Zde se to třeba nevyplatilo, protože retuš větve zabrala docela dost času. Mnohem horší byla u dalších snímku rostlina přes oko, to už se zachránit nepodařilo.
Pokud si focením vyděláváte (a je jedno, jestli vás to úplně živí nebo to máte jako přivýdělek), může váš přístup k focení do velké míry ovlivnit to, jak výhodné pro vás jednotlivé zakázky budou. Představte si dvě situace – stejné focení jen s tím rozdílem, že v první případě nafotíte vše co nejpečlivěji už ve foťáku a v druhém případě k tomu budete přistupovat stylem „to opravím v editoru“. V prvním případě pak přijdete domů, u vybraných snímků doladíte barevné tónování a pár drobností a za pár minut máte hotovo. V druhé případě se pak budete dlouhé hodiny až dny zabývat retuší desítky chyb, budete se neustále vracet a kontrolovat, jestli jste na něco nezapomněli a jestli jsou všechny snímky upravené/vyretušované stejně. Pokud si za focení říkáte fixní částku, bude pro vás první přístup násobně výnosnější, než ten druhý. Naopak v případě hodinové mzdy budete v pohodě, ale klientovi se dost prodražíte.
Občas je potřeba zvážit, jestli fotku za daných podmínek pořídíte s chybami, nebo vůbec. Třeba když je nedostatek prostoru, nedostatek světel a podobně. Pak už je jen na vás jestli se rozhodnete pořídit fotku s vědomím že vás čeká další práce, nebo se rozhodnete, že dané téma nenafotíte vůbec.
Začněte už teď
Myslete na to, co jste se dočetli už při vašem dalším focení. Pravděpodobně se vám to nepodaří dodržet na 100% a nějaká ta chyba vám unikne. Sám to znám a i přesto, že si dávám pozor na nejčastější chyby, téměř vždy mi něco unikne. Netrapte se tím a věřte že až budete hodiny retušovat nějakou drobnost, bude to pro vás dostatečný trest a zároveň motivace k tomu, abyste příště byli ostražitější 🙂