Portrétní fotografové fotografující s Fujifilm X fotoaparáty mají relativně dost širokou nabídku objektivů, kterou můžou pro focení portrétů využít. Často se v diskuzích objevují dotazy na srovnání dvou špičkových portrétních skel: Fujifilm XF 56mm f/1.2 a Fujifilm XF 90mm f/2. Vyzkoušel jsem oba dva objektivy z pozice portrétního fotografa a tímto článkem se pokusím objasnit, jak se tyto objektivy od sebe liší a který je lepší.
Sám používám pro focení portrétů už více než rok téměř výhradně 56mm objektiv. Naproti tomu 90mm jsem měl půjčený pouze na týden v rámci recenzování X-Pro2. Oba objektivy jsem v tom týdnu tedy otestoval na novém 24Mpx snímači. V článku najdete i srovnání 100% výřezů z obou objektivů pro porovnání kresby.
Které ohnisko je lepší na portréty? 56 nebo 90mm?
Při vybírání portrétního objektivu je volba ohniska klíčová. Ohnisko objektivu totiž určuje, jak daleko budete stát od foceného objektu. Čím delší ohnisko, tím více si musíte poodstoupit. Díky tomu se potlačí perspektiva a nebude tak hrozit deformace vlivem perspektivy. Ta v extrémních případech vypadá u portrétů tak, že nos a přední části obličeje jsou zvětšené a obličej vypadá jinak. Znáte to asi ze všech selfie fotek focených zblízka telefonem.
Často narazíte na tvrzení, že na portréty je nutné použít jedině objektivy s ohniskem 85mm a více. Fujifilm foťáky mají menší snímače než je políčko kinofilmu a tak se fyzické ohniska objektivů ještě násobí koeficientem 1,5x. Takže 56mm objektiv na Fuji bude mít podobný úhel záběru jako 85mm objektiv na fullframe foťáku. U 90mm je to na Fuji podobné jako 135mm na fullframe foťáku. Takže co se týká úhlu záběru a z toho plynoucího odstupu od foceného objektu, jsou oba objektivy vhodné na portrétní fotografii.
Zásadní rozdíl je v tom, jak daleko budete od focené osoby stát. U 56mm objektivu můžete být u focené osoby relativně blízko a díky tomu není takový problém fotit ani v menších interiérech. Deformací vlivem perspektivy se nemusíte obávat, tedy až na případy, kdy obličej vyplní celou plochu snímku. V takových případech už musíte stát hodně blízko u obličeje fotografované osoby a ta deformace se tam začne projevovat.
Naproti tomu s 90mm budete muset udržovat větší odstup a díky tomu bude i potlačená perspektiva. Tento objektiv je třeba výborný na hodně blízké záběry obličeje, kdy stále můžete stát dost daleko a tedy vyhnete se problémům s deformací obličeje. Problém tak dlouhého ohniska je hlavně při focení v interiérech. Například pokud chcete fotit polocelek, nebo celou postavu, musíte stát už několik metrů od focené osoby a to není vždy možné. Navíc v hlučném prostředí to může způsobovat potíže při komunikaci s focenou osobou.
Světelnost f/1.2 vs f/2
Další rozdíl patrný už z označení objektivu je ve světelnosti. 56mm objektiv vyniká vynikající světelností, jakou se může pyšnit jen několik málo objektivů od konkurence. A co více, i na tuto clonu má objektiv dobrou kresbu a je normálně použitelný. Novější 90mm objektiv od Fuji oproti tomu nabízí spíše podprůměrnou světelnost f/2.
Zde je „padesátka“ jasným vítězem, alespoň tedy po stránce propustnosti světla. Díky takto nízkému clonovému číslu můžete fotit téměř v šeru, aniž byste museli nějak zvedat ISO nebo nepříjemně prodlužovat expoziční čas. Navíc díky kratšímu ohnisku udržíte v rukou delší čas. Jako takovou jistotu mám u 56mm objektivu nastavený hraniční čas 1/100s, který většinou bez problémů udržím. Naproti tomu devadesátka propustí se svou světelností méně světla (konkrétně o 1,33EV), což musíte v šeru dohánět zvýšením citlivosti. Navíc u 90mm doporučuji používat expoziční čas alespoň 1/160s, jinak hrozí méně ostré fotografie. U devadesátky je opravdu škoda, že součásti objektivu není i optická stabilizace, hodně by pomohla.
Pokud jde o rozdíly co se týká rozostření pozadí a práce s hloubkou ostrosti, tak jsou oba objektivy dosti podobné. Devadesátka má sice horší světelnost, ale díky delšímu ohnisku zvládne rozostřit pozadí podobně jako světelnější padesátka. Při střídavém focení oběma objektivy jsem moc rozdílů nezpozoroval.
Rozměry a zpracování
Už na první pohled si všimnete rozdílu ve velikosti objektivů. Devadesátka má délku 10,5cm a váží 540g. Oproti tomu padesátka má na délku pouhých 7cm a váží 405g. Pokud hledáte co nejmenší a nejlehčí řešení, je padesátka jasným vítězem. Skvělé je, že oba objektivy mají stejný průměr závitu na filtr – 62mm. Pokud budete mít oba objektivy a používáte nějaké filtry (ND, polarizační atd.), nemusíte kupovat zvlášť na každý objektiv jiné.
Velká výhoda devadesátky spočívá v nenápadném označení WR v názvu. To znamená „weather resistant“, tedy odolnost vůči vniknutí prachu a vlhkosti. Objektiv by tak měl být odolnější než padesátka, která tuto vlastnost nemá. Jen tedy ještě musím zmínit, že abyste naplno využili výhod odolného objektivu, je vhodné k tomu taky používat tělo fotoaparátu, které je taky odolné vůči prachu a vlhkosti. Momentálně to jsou u Fujifilmu modely X-T1 a X-Pro2.
Další výhoda devadesátky je v rychlosti ostření. Díky novému lineárnímu ostření je objektiv během ostření tichý a hlavně je co se týká rychlosti použitelný i pro focení rychlého pohybu. Testoval jsem to při focení racků v letu, nebo protijedoucímu cyklistovi, viz recenze X-Pro2. Oproti tomu padesátka je při ostření hlučnější a rychlost ostření není moc oslnivá – na focení rychlého pohybu bych ji rozhodně nedoporučil.
Srovnání fotek
Pro přehlednost budu uvádět snímky v pořadí 56mm (vlevo) a pak 90mm (vpravo). Srovnávací snímky jsou rawy vyvolané v Adobe Lightroom CC (poslední verze), s vlastními úpravami – doostřování zůstalo na původních hodnotách. Ještě podotknu, že Adobe má problém se zpracováním malých detailů z Fujifilm rawů a nedosahují takových detailů jako konkurence (například Iridient Developer).
Jak vidíte, na první pohled mají oba objektivy velmi podobný charakter. Kdyby se snímky objevily v nějaké sérii, asi by vás bez bližšího zkoumání nenapadlo, že došlo ke změně objektivu. Rozdíl byl v tom, z jaké vzdálenosti jsem fotil. U devadesátky jsem musel mít pro podobný záběr o dost větší odstup. Kvůli tomu je i jiná perspektiva – objekty které jsou na pozadí jsou větší, než v případě kdy jsem to fotil padesátkou více zblízka. Co se týká práce s hloubkou ostrosti a vzhledu bokehu, řekl bych že to je tak nastejno. V obou případech jsem fotil na plně otevřenou clonu.
Zde je vidět rozdíl v kresbě na plně otevřenou clonu. Během týdne testování na podobných motivech jsem si potvrdil, že devadesátka je na plně otevřenou clonu o kus ostřejší a nabídne lépe vykreslené detaily. Na druhou stranu výsledek z padesátky není vůbec špatný, když vezmete v potaz fakt, že jde o clonu f/1.2. Jde o 100% výřez z fotek výše. Tedy z 24Mpx rozlišení.
Opět ukázka jak se změní perspektiva při zachování podobné kompozice. V případě 90mm objektivu je pozadí blíže a v tomto případě i více rozostřené.
Zde je srovnání trochu komplikovanější vzhledem k rozdílné póze.
Zde je rozdíl minimální – kdybych tyto dvě fotky nasdílel a napsal že jsem je obě pořídil stejným objektivem, asi by se nad tím nikdo nepozastavil.
Při přiblížení si všimnete lépe prokreslených detailů – především co se týká vlasů a řas.
Zde je výsledek co se týká ostrosti velmi podobný. 56mm je přicloněný na clonu f/1.6
Zde je zase viditelně lepší 90mm. 56mm je opět přicloněn na f/1.6
Několik dalších fotek z obou objektivů
X-Pro2 a 90mm
X-E2 a 56mm na plně otevřenou clonu. I přesto že bylo už po západu slunce, stmívalo se a byly už rozsvícené pouliční světla, nebyl vůbec problém v takových podmínkách fotit. Clona f/1.2 v kombinaci s časem 1/125s a ISO 400, modelka slabě doblýsknuta bleskem.
X-E2 a 56mm v ateliéru. Ani tyto bližší portréty nejsou pro 56mm problém. Sice zde začíná už pomalu docházet k zvýraznění perspektivy a proporce obličeje se začínají trochu měnit, ale pořád je to ještě v takové míře, že si toho v naprosté většině případů ani nevšimnete. Problém by nastal, když byste se pokusili vyplnit celý snímek jen obličejem – to už byste fotili hodně z malé vzdálenosti. Každopádně mít u toho focení sebou oba objektivy, tak na takové snímky rozhodně použiju 90mm.
X-E2 a 56mm – pokud chci mít s 56mm jistotu že nedojde u bližších portértů k deformaci obličeje, fotím od ramen výše takto na šířku. Díky tomu už stojím dostatečně daleko a ke zvýraznění perspektivy pak nedochází. Výhodou je, že u takových záběrů lze výsledek použít jak ve čtvercovém formátu (například na soc. sítích), tak lze provést výřez na výšku, který bude podobný předchozí fotce.
X-Pro2 a 90mm
Mnoho mých portrétů pořízených s 56mm objektivem najdete na mém 500px profilu.
Který je tedy lepší?
Oba objektivy jsou skvělé a s žádným z nich neuděláte chybu. Samozřejmě, že nejlepší by bylo vlastnit oba objektivy a používat dle potřeby. Pokud ale máte rozpočet jen na jeden, osobně doporučuji sáhnout po 56mm. Ten je svým ohniskem mnohem univerzálnější, umožňuje focení i v interiérech a díky kratšímu ohnisku a lepší světelnosti umožňuje snadnější focení v horších světelných podmínkách.
Naproti tomu devadesátka je vhodnější pro bližší záběry obličeje, je dle mého pozorování o něco ostřejší na plně otevřenou clonu a zároveň má rychlejší a tišší ostření. Navíc odolnost vůči prachu a vlhkosti může být taky rozhodujícím prvkem, pokud se chystáte fotit často v nepříznivých podmínkách.
Fujifilm techniku doporučuju kupovat v obchodu Fujifoto.cz, protože kromě skvělého servisu dostanete k objektivům a foťákům taky užitečné dárkové sety (obsahující náhradní baterie, poukaz na kurzy nebo tisk fotek).
Koupit 56mm f/1.2 v obchodu Fujifoto.cz
Koupit 90mm f/2 v obchodu Fujifoto.cz
Levnější alternativy na portréty?
Co se týká ceny, 56mm vyjde aktuálně na necelých 28000Kč. 90mm vyjde pak o něco levněji na necelých 25000Kč Aktualizace 2019: oba objektivy vyjdou dnes na necelých 25 tisíc a stojí stejně. To je sice vzhledem k vlastnostem objektivů adekvátní částka, ale pro mnohé dost vysoká. Pokud chcete fotit s Fujifilmem portréty a nemáte tolik financí, můžu pro tyto případy doporučit ještě dva levnější objektivy, které nejsou sice přímo portrétní, ale lze s nimi portréty taky fotit:
Fujifilm XF 60mm f/2.4, který je označován jako makro objektiv, ale plné 1:1 makro neumí. Taky je méně světelný a má trochu pomalejší ostření. Nicméně je velmi malý, lehký a po optické stránce opět špičkový i na plně otevřenou clonu (osobně mi přišel ostřejší než 56mm) a taky má velmi příjemný bokeh. Ten vyjde aktuálně na necelých 17000Kč.
Další možnost je teleobjektiv 55-200mm f/3.5-4.8. Ten sice není nijak extra světelný a proti ostatním objektivům s pevným ohniskem má horší kresbu, ale zato je svým rozsahem univerzálnější a pokud nejsou portréty vaší prioritou, může být dostačujícím řešením. S delším ohniskem se vám pak podaří taky dostatečně rozostřit pozadí i s vyššími clonovými čísly a navíc zde pomůže účinná optická stabilizace. Pokud jsou ale portréty vaší prioritou, sáhl bych raději po některém z výše uvedených objektivů.