Téměř každý fotograf se už určitě někdy dostal do stavu, kdy toužil po nové a lepší výbavě. Nový fotoaparát, další a lepší objektivy, blesky, stativy…prostě cokoliv. A když už si uděláte radost novinkou, nadšení brzo opadne a vy zase toužíte po něčem lepším. Jak z toho ven?
Samozřejmě je v pořádku chtít něco lepšího. Často je ale touha po lepší výbavě doprovázena nespokojeností se stávající výbavou. Možná se vám už taky někdy stalo, že jste si říkali něco ve stylu „Až si pořídím X, tak začnu fotit lepší fotky“. A za to X si můžete dosadit cokoliv. Mnoho lidí čeká, až bude mít nejlepší výbavu, aby mohli fotit lepší fotky. Problém je, že tady bude vždycky něco lepšího. Neexistuje absolutně nejlepší fotoaparát, objektiv…prostě nic. Každý produkt má nějaké výhody a nevýhody. A i když si pořídíte vysněnou výbavu, brzy s ni zase nebudete tolik spokojeni a budete pokukovat po něčem jiném.
Vzpomeňte si třeba na ten moment, kdy jste si pořídili vaši současnou výbavu. Kdy to pro vás bylo nové a byli jste plní nadšení. Nemohli jste se dočkat, až si to vyzkoušíte a nafotíte s tím nějaké nové a zajímavé fotografie. Jenže postupem času výbava zevšedněla. Četli jste recenze a články o jiných, novějších a lepších modelech a najednou vám ten váš přestal stačit.
Mám pro vás několik tipů, jak se tohoto problému zbavit a více si užít fotografování:
- Zaměřte se na kladné stránky vaší výbavy. Co se vám na ni líbí a s čím jste spokojeni. Zkuste si vzpomenout na den, kdy jste si to pořídili a bylo to pro vás nové. Vzpomeňte si na všechny zážitky, které s výbavou máte. Co vše jste s tím fotili a jaké oblíbené fotografie jste s tím pořídili.
- Podívejte se na fotky ostatních fotografů – pořízené pomocí vaší výbavy, nebo něčeho horšího. Jsou fotografové, kteří dokážou s pouhým mobilem vyfotit lepší snímky, než někteří fotografové s výbavou za statisíce. Lepší výbava vám umožní pořídit lepší fotky, ale v žádném případě vám lepší fotky nezaručí. Ne každý fotograf dokáže využít možnosti svého přístroje na maximum.
- Uvědomte si nevýhody výbavy, po které toužíte. Například váš vysněný foťák, nebo objektiv bude mnohem těžší a větší, než současný. Bude se s ním hůře cestovat. Bude dražší, takže se o něj budete více bát. Zkuste se na to dívat co nejreálnějším pohledem. Nemějte zkreslenou představu, že až si pořídíte novou výbavu, vše bude mnohem lepší.
- Nepoměřujte se s ostatními fotografy. Vždy se najde někdo, kdo bude mít lepší výbavu. Místo poměřování výbavy se spíše dívejte na jejich tvorbu. Příklad si berte z těch, kteří dokáží vytvořit zajímavé snímky ať už fotí čímkoliv.
- Učte se, jak v postprocesu vytěžit z fotografií z vašeho fotoaparátu maximum. Korekce expozice, barev, kontrastu…to vše je na vás. Pokud budete zavrhovat úpravy fotografií, dokazuje to maximálně vaši lenost. Fotky by měly být podle vašich představ a ne podle představ algoritmů vašeho fotoaparátu. Jen sám fotograf by měl vědět, čeho chtěl při zmáčknutí spouště dosáhnout. A úpravy jsou většinou nezbytné k tomu, aby fotograf svého cíle dosáhl. Samozřejmě je důležité dbát na to, aby byla fotka exponována co nejsprávněji. Ale je důležité ji umět doladit podle svých potřeb.
- Studujte světlo. To je základ každé fotografie a je mnohdy důležitější, než samotná výbava, kterou fotíte. Studujte vlastní fotografie, cizí fotografie, ale také se dívejte kolem sebe i když nefotíte. Sledujte, jak světlo ovlivňuje prostředí, ve kterém se nacházíte. Sledujte světla a stíny a přemýšlejte nad tím, jak toho využít při focení. Když se naučíte lépe pracovat se světlem (jak přirozeným denním světlem, tak i umělým), posunete svou tvorbu k mnohem lepším výsledkům.
- Pokud si myslíte, že vás vaše současná výbava omezuje, zkuste si třeba sepsat v bodech, co vás přesně omezuje. Třeba zjistíte, že ve skutečnosti vás výbava tolik neomezujete, jen jste si potřebovali zdůvodnit potřebu pořízení něčeho jiného. Pokud to ale budou opravdu věci, které vás omezují, budete mít snadnější výběr nové techniky. Budete už lépe vědět, co přesně potřebujete.
- Snažte se ze současné výbavy vytěžit maximum. Užívejte si focení a mějte z toho radost. Zkoušejte nové postupy a nebojte se experimentů. Foťte z netradičních úhlů, zkuste se odprostit od zažitých postupů a zkuste občas fotit trochu jinak.
Mluvím z vlastní zkušenosti. Když jsem dříve fotil starým Canonem 350D se setovými objektivy, lidé kolem mě měli mnohem lepší výbavu. A já záviděl a hledal ve své výbavě nevýhody, místo abych si užíval focení. Časem se to zlepšilo a já se spíše zaměřoval na to, co mi té výbavě chybí a co mě omezuje. Udělal jsem si tak hezký přehled toho, co potřebuji a díky tomu jsem si mohl pořídit takovou výbavu, se kterou jsem spokojený. Viz článek o mé spokojenosti s Canonem 60D.
Jenže ani později mě touha po lepší výbavě nepřešla. Občas mám období, kdy začnu toužit po fullframe fotoaparátu a taky po více světelných objektivech a dalších blescích. Výše uvedené rady mi pomáhají zbavit se těch špatných myšlenek o tom, že lepší výbava mi automaticky přinese lepší fotky. Místo toho to beru jako skvělou motivaci k tomu, abych ze současné výbavy dostal maximum a měl z celého procesu fotografování radost. Od samotného fotografování až po výsledné fotky.
Jako další zdroj tipů pro tyto problémy doporučuji tento anglický článek od fotografa Erica Kima.
A jak jste na tom co se týká touhy po lepší výbavě vy? Taky s tím někdy zápasíte? Podělte se v komentářích o své postřehy a případně tipy, co s tím 🙂
No neviem. Namiesto to, čo chcem stisnutím spúšte dosiahnuť sa zameriavam na dokumentovanie toho, čo vidím, čo je realita.
Dobry clanek, reflektuje situaci do ktere se kazdy aspon jednou dostane, nekteri jsou v ni kontinualne.
Myslim si vsak ze nasledovni uryvek je subjektivni a nemel by tu v teto forme byt.
„Pokud budete zavrhovat úpravy fotografií, dokazuje to maximálně vaši lenost. Fotky by měly být podle vašich představ a ne podle představ algoritmů vašeho fotoaparátu. Jen sám fotograf by měl vědět, čeho chtěl při zmáčknutí spouště dosáhnout. A úpravy jsou většinou nezbytné k tomu, aby fotograf svého cíle dosáhl. “
Prirovnal bych to ke tvrzeni ze „kdo nedela selfie, je liny zvedat ruku…“
Myslim si ze post processing je styl a trend a pokud clovek umi pracovat se svetlem a ma fotoaparat ktereho processor mu nabizi vhodnou skalu barev, neni potreba.