Chcete vytvořit zajímavou atmosféru ve vašich fotografiích jen za pomocí jednoho světla? I to je možné a v tomto článku se můžete inspirovat tím, jak kreativně využít jeden světelný zdroj k nasvícení scény.
Fotograf Julius Koivistoinen využil této techniky při svém projektu Terrarium, ve kterém se snaží zachytit lidi v prostředí, ve kterém se pohybují. Nejdříve vytvořil kompozici scény a fotoaparát umstil na stativ. Potom s externím bleskem prošel celé okolí a jednotlivé části nasvítil bleskem. Na každém snímku nasvítil pouze danou část. Následovala práce v postprocessu, kdy všechny snímky složil přes sebe a z každého záběru využil jen určitou část.
Celý postup u několika fotografií shrnul v tomto videu:
Terrarium: Making of from Julius Koivistoinen on Vimeo.
Více fotografií z tohoto projektu a mnoho dalších najdete na stránce autora: www.julious.fi
Další ukázky využití této techniky můžete vidět v tomto videu, kde Michael Kelley ukazuje, jakým způsobem vytvořil zajímavé snímky dvou budov. Opět se jedná o složeninu několika snímků, kde byly postupně nasvěcovány externím bleskem.
Další fotografie Michaela naleznete na jeho webu mpkelley.com
Uvedené ukázky vyžadovaly pokročilejší práce v editoru. Možná někteří z vás namítnout, že to už s fotografováním nemá nic společného, ale věřte, že je to jen jedna z mnohých cest, jak kreativně využít dostupné prostředky a dosáhnout požadovaného výsledku. Pokud stejně jako já nemáte v oblibě tyto pokročilé úpravy a raději se snažíte vyfotit vše na jeden záběr, i tak můžete využít jednoho zdroje světla k různému nasvícení.
Můžete fotografovat delší expozici ze stativu a během snímání můžete zdrojem světla nasvítit různé části scény. Nemáte ale takové možnosti, jako u příkladů uvedených výše – tedy pokud některou část nasvítíte špatně, už s tím moc nenaděláte. Stejně tak si se světlem nemůžete moc lézt do záběru.
Já třeba takovou techniku využil při svícení aktů v temném sklepě. Fotoaparát jsem dal na stativ a postavu jsem nasvítil LED čelovkou.
Třeba tato fotografie vznikla jen pomocí jediné expozice. Nasvítil jsem postavu čelovkou (vzhledem k bodovému zdroji světla jsem se snažil rovnoměrně nasvítit vše). Poté jsem zdroj světla zakryl, slečna se utekla schovat za roh a já jsem dosvítil stěnu za ni. Díky tomu vznikla fotografie, kde slečna vypadá jako duch a je průhledná. V počítači už šlo jen o převod do černobílé verze. Více fotek ZDE.
Nebojte se zkoušet různé postupy. I pokud nemáte drahou výbavu, můžete zkoušet experimenty s levnými svítilnami, které seženete za párk korun. Můžete zkoušet náročnější postprocess, nebo si vyzkoušet jak vše nasvítit tak, aby fotografie nevyžadovaly téměř žádné větší zásahy v editoru.
Víte o nějakých dalších zajímavých projektech, kde je využito podobného způsobu svícení? Pokud ano, pošlete mi v komentáři pod článkem odkazy.
Zdroj: strobist.com