Jak na produktovou fotografii v improvizovaném domácím ateliéru

Potřebujete nafotit nějaký předmět, ale nemáte na to žádné speciální vybavení? Chtěli byste si vyzkoušet nafotit hezké „produktovky“ z pohodlí domova? V tomto článku se vám pokusím ukázat, že s trochou improvizace se dá dosáhnout uspokojivých výsledků i bez speciálního vybavení.

Začalo to tím, že jsem potřeboval nafotit ilustrační fotky staré zrcadlovky pro jeden článek. A proto, že jsem chtěl ať to nevypadá úplně tragicky, rozhodl jsem se přeměnit na chvíli svůj malý pracovní stůl na improvizovaný ateliér pro focení produktu.

Hned ze začátku upozorním na to, že náročnost a výsledek dost závisí na tom, jaké vybavení máte k dispozici. Takže lepší výbava vám usnadní focení a je zde dost velká šance, že výsledky budou lepší. Nicméně i s minimální výbavou se dají nafotit podařené fotky, jen to bude chtít více experimentování a úsilí.

Pozadí

Asi nejvhodnější je použití bílého pozadí. To lze vytvořit velmi snadno, v závislosti na velikosti fotografovaného předmětu. Při focení zrcadlovky mi třeba stačilo slepit dohromady dva čistě bílé listy o velikosti A4.

Důležité je neohýbat pozadí a nedělat tam ostré hrany. Aby pozadí na fotce nebylo nijak rušivé, měli byste ho volně prohnout. Vytvoříte tak tzv. „nekonečné pozadí“, kde nelze vidět přechod mezi spodní části a stěnou.

Pokud využijete čistě bílého pozadí, budete mít potom velmi jednoduché vyvážení bílé barvy v editoru a taky bude objekt nasvícen rovnoměrněji. Světlo se totiž bude odrážet i od papíru a bude osvětlovat focený objekt. Nedoporučuji používat barevné pozadí, pokud to nebude účel. Většinou při focení produktových fotografií je potřeba zachytit věrné barvy a jakékoliv zkreslení může být nežádoucí.

Při použití černého pozadí bude naopak světlo pohlceno a nebude se od pozadí nic odrážet. Budete tak mít více možností, jak si s nasvícením objektu pohrát.

Jak to nasvítit

Pro dosažení rovnoměrného nasvícení je ideální fotit produktovky v tzv. světelném stanu. Jde o jakousi konstrukci, do které vložíte focený předmět a pomocí nějakého světelného zdroje (například externího blesku) dojde k osvícení všech stěn stanu. Tím bude dosaženo měkkého a rovnoměrného osvětlení celého předmětu.

Pro účely tohoto článku ale předpokládejme, že doma světelný stan nemáte a nechcete ho kvůli několika pokusům pořizovat. Ať už je váš zdroj světla jakýkoliv, myslete na jeho rozptýlení. Bodové světlo bude vrhat ostré stíny a vytvářet nepříjemné odlesky. Takže cíl číslo 1 bude změkčování světla.

A toho můžeme dosáhnout dvěma způsoby:

  1. mezi zdroj světla a fotografovaný předmět vložíme něco průsvitného, co světlo zmenší. Ideální je třeba list bílého papíru. Čím větší bude plocha tohoto „změkčovacího“ prvku, tím měkčí světlo dostanete.
  2. zdroj světla namíříte na nějakou bílou plochu a budete nasvěcovat fotografovaný objekt odrazem. I zde platí, že s rostoucí velikosti plochy bude světlo měkčí.

A aby toho nebylo málo, můžete obě varianty kombinovat.

Pokud budete chtít mít celý fotografovaný předmět v hloubce ostrosti, budete pravděpodobně fotit s vysokými clonovými čísly. To znamená, že budete muset mít k dispozici opravdu silný zdroj světla (třeba externí blesk) a nebo v opačném případě se budete muset smířit s dlouhými expozičními časy a fotit ze stativu.

Kolik zdrojů světla?

Ideální je, když bude objekt nasvícen ze všech stran. Tedy vás jako první napadne, že potřebujete alespoň dva zdroje světla. Což by bylo sice fajn, ale bohatě si vystačíte i s jediným zdrojem. Stačí zapojit fantazii a uvědomit si, že lze využít odrazu světla.

Z jedné strany můžete tedy nasvítit fotografovaný objekt a na druhou stranu objektu potom umístit nějakou čistě bílou plochu. Zde ale počítejte s tím, že druhá strana, která bude nasvícená odrazem, bude nepatrně méně osvětlená. Čím blíže od sebe bude zdroj světla a odrazná plocha, tím méně znatelné to ve výsledných fotkách bude.

img1803 img1800

Vlevo je vidět vyrobené pozadí ze dvou listů A4. Přilepené na zeď izolepou, aby bylo dosaženo efektu „nekonečného pozadí“ bez viditelného ohybu. Vlevo je původní konfigurace a pro dosažení rovnoměrného nasvícení byl použit ještě blok čistě bílého papíru. Nejdříve jen jako postranní odrazná plocha, později využit i pro odražení světla z horní strany. Velká výhoda je, pokud máte po ruce nějaký pár rukou navíc. Pokud ne, je někdy takové improvizované focení dost obtížné 🙂

img1785 img1786

Vlevo je výsledek svícení jen z jedné strany. Fotka vpravo je potom nasvícená stejným zdrojem světla, jen jsem vpravo přiložil blok s bílým papírem. Světlo z externího blesku se od bloku papírů odrazilo a nasvítilo tak i druhou stranu fotoaparátu. Jak vidíte podle stínů, tak odražené světlo je trochu slabší.

Další postřehy

  • Určitě silně doporučuji fotit do rawu. Zvlášť pokud použijete čistě bílé pozadí, bude poté vyvážení barev opravdu jednoduché.
  • Pokud budete chtít mít celý objekt ostrý, musíte použít větší clonové čísla, aby byla hloubka ostrosti co největší a vše z foceného objektu bylo ostré. Potom se vyplatí ostřit někam doprostřed foceného objektu.
  • Ohniskovou vzdálenost volte spíše nějakou větší. Široké ohniska zkreslují a to není u produktových fotek žádoucí. Lepší jsou ohniska 50mm a více. Proto počítejte s nejdelším udržitelným časem kolem 1/50s. Pro delší časy už je potřeba většinou použít stativ.
  • Průběžně kontrolujte nafocené snímky a zkoumejte, jestli je vše nasvícené dle vašich představ a jestli se třeba v odlescích nenacházejí nějaké rušivé předměty.
  • Pokud vám chybí nějaký kus výbavy, naučte se improvizovat a využívat i normální předměty. Místo odrazné desky třeba poznámkový blok, místo softboxu list papíru a podobně. Není to o penězích a o výbavě. Je to o důvtipu a improvizaci. A věřte, že pokud se vám podaří udělat kvalitní fotka i s horší výbavou, budete mít o to větší radost 🙂
  • Zkoušejte a bavte se přitom. Tohle můžete zkoušet fotit za jakéhokoliv počasí a dá se přitom naučit spousta věcí. Hlavně sledujte, jak se různé nasvícení projevuje ve fotkách a jak se dá změnou světla ovlivnit výsledek. Nic vás to nestojí a ty zkušenosti pak snadno můžete aplikovat třeba při focení portrétů.

Více fotek z mého focení si můžete prohlédnout v galerii dole pod článkem. A pokud vás produktová fotografie zajímá více, podívejte se na Akademii Produktové Fotografie.

David Nogol

Živím se jako portrétní fotograf, jsem autorem knihy Jak na focení portrétů. Baví mě nejenom samotné fotografování, ale rád o fotografování píšu a pomáhám ostatním fotografům k lepším fotkám. Pořádám fotografické kurzy a workshopy a aktuality o mě najdete na mém Instagram profilu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *