Chcete si pořídit zrcadlovku, abyste měli lepší fotky? Je dost možné, že pro vás není vůbec vhodná a zbytečně by vás některé její vlastnosti štvaly.
Mnoho začínajících fotografů sní o tom, že si jednou pořídí zrcadlovku, aby se tak přiblížili těm zkušeným profesionálům. A není se čemu divit, většinou u profesionálů vidíte velké zrcadlovky s obrovskými objektivy. Pochopitelně se lidi domnívají, že k takovým profi výsledkům potřebujete zrcadlovku. A samozřejmě čím větší, tím lépe.
Fotografové si tedy na nějakou zrcadlovku našetří. Většinou buď nějaký lowend, nebo bazarový kousek. A po prvních několika pokusech přichází zklamání. Fotky vůbec nevypadají tak jak si představovali. Jsou buď moc světlé, moc tmavé, málo kontrastní s nezajímavými barvami. Zrcadlovka pak často končí v šuplíku a fotograf místo toho dále fotí kompaktem, nebo mobilem. Takových případů jsem zažil opravdu hodně.
Problémy zrcadlovek
Ony to ani nejsou tolik problémy, jako spíše vlastnosti. Jedná se o:
- nekvalitní setové objektivy – levné zrcadlovky se prodávají se setovými objektivy, jejichž obrazová kvalita a světelnost nejsou obvykle moc zajímavé. Obrazová kvalita není zase takový problém, protože ne každý potřebuje perfektně ostré fotky při 100% zobrazení. Horší je to se špatnou světelností, kvůli které nebudete mít tolik možností při práci s hloubkou ostrosti a focení v horších světelných podmínkách bude obtížná.
- rozměry a váha – tohle často lidem před nákupem nedochází. I přesto, že ty levnější modely bývají malé a lehké, pořád se to nevyrovná klasickým kompaktům. Zrcadlovka zabere docela dost místa a při delších cestách se docela pronese. Na otázku, proč sebou dotyčný fotograf nevzal foťák často slýchám “nechtělo se mi s nim tahat”.
- malý optický hledáček – u nejlevnějších modelů bývá optický hledáček malý a tmavý. Není tak úplně jednoduché přes něj komponovat a na ruční ostření se světelnými objektivy rovnou zapomeňte. Čím horší zrak máte, tím je tenhle problém výraznější.
- kvalita fotografií – pokud je nenastavíte jinak, defaultně produkují zrcadlovky docela neutrální a nezajímavé fotografie. Je to proto, aby měli fotografové co nejvíce možností k úpravě fotek. Počítá se tedy, že s fotografiemi budete pracovat a upravíte si je podle svých představ. Na druhou stranu lze v menu fotoaparátu nastavit kontrast, saturaci a případně i využít různé “kreativní” efekty a filtry.
Například v žánru pouliční fotografie (streetphoto) oceníte především malé a nenápadné rozměry fotoaparátu a rychlé ostření.
Co tedy zvolit místo zrcadlovky?
Kromě zrcadlovek nám zbývají tyto kategorie: mobilní telefony, kompakty, ultrazoomy, kompakty s výměnnými objektivy (neboli bezzrcadlovky). Ze seznamu rovnou odstraním ultrazoomy, protože z mého pohledu se jedná o naprosto špatnou volbu – mají totiž pidi snímače z kompaktů, rozměrově se blíží zrcadlovkám, ale fotky z nich jsou podprůměrné.
Mobilní telefony
I když mají mobily ze všech ostatních kategorií nejhorší obrazovou kvalitu a navíc postrádají optický zoom, mají jednu obrovskou výhodu. Mobil máte pořád po ruce a připraven k použití. Když se stane nějaká zajímavá situace, můžete během několika sekund pořídit snímek. Nemusíte nic tahat z batohu, měnit objektivy, ani nic zdlouhavě nastavovat.
Co se týká kvality fotek, tak za dobrých světelných podmínek u menších tisků pravděpodobně ani nepoznáte rozdíl mezi mobilem a zrcadlovkou. Rozdíl bude patrný až při větším zvětšení ale hlavně při následných úpravách fotografií. Tam už na rozdíl od fotoaparátů s větším snímačem moc možností nemáte. Stejně tak za horších světelných podmínek se velikost snímače výrazně projeví v mnohem větším množství šumu.
Při focení mobilem nemáte možnost pracovat s hloubkou ostrosti. To je nevýhoda, kvůli které nebudete moci fotit stejně jako v případě zrcadlovky se světelnými objektivy. Ale není to neřešitelný problém, musíte tomu jen přizpůsobit výběr lokalit a více přemýšlet nad tím, co vše v záběru je.
Pevné ohnisko bez možnosti zoomu taky nemusí být na škodu. Vždyť i zkušení fotografové se někdy omezují a pro svou práci si zvolí jen jedno pevné ohnisko, se kterým vyrazí na focení akce. Na focení pomocí mobilu je taky skvělé, že v případě chytrých telefonů můžete fotky rovnou upravit a zveřejnit. Je to ale trochu dvousečná zbraň, protože to svádí ke sdílení každé blbosti – chybí nějaký odstup mezi vyfocením a zveřejněním snímku.
Jako další nevýhody pak vidím pomalé ostření, horší ergonomie a ovládání, malý dynamický rozsah a nemožnost práce s hloubkou ostrosti.
Na internetu najdete mnoho srovnání telefonů s klasickými fotoaparáty. V tomto článku například fotograf porovnal iPhone se středoformátovým fotoaparátem (což je přístroj s kvalitou ještě vyšší, než zrcadlovky). Výsledky jsou docela zajímavé.
Kompakty
Zde bych rovnou vynechal ty nejlevnější modely. Zajímavější už jsou pokročilejší modely se světelnými objektivy a možností využívat manuální režim. Tam už se můžete kreativně dost vyřádit a vše si můžete nastavovat sami. I když tyto pokročilejší modely nebývají moc kompaktní, pořád není problém je sebou stále nosit.
Hodně zde záleží na velikosti snímače a světelnosti objektivu. U těch dražších modelů pak najdete podobné snímače jako u zrcadlovek a navíc i docela kvalitní objektivy. Jste ale omezení pouze vestavěným objektivem a pokud časem budete potřebovat nějaké jiné ohnisko, je potřeba koupit nový fotoaparát.
A nevýhody? Většinou pomalejší ostření, horší obrazová kvalita, více šumu při vyšších citlivostech, horší ergonomie, nemožnost práce s hloubkou ostrosti, absence hledáčku a slabší výdrž na nabití.
Kompakty s výměnnými objektivy (bezzrcadlovky)
Pod touto kategorií se skrývají jak miniaturní přístroje podobající se malým kompaktům, tak i přístroje, které se podobají klasickým zrcadlovkám. Oproti klasickým kompaktům vynikají bezzrcadlovky velikostí snímače. Tam jsou hodně podobné klasickým zrcadlovkám a tedy i kvalita fotografií je na podobné úrovni (napsal bych dokonce i srovnatelné úrovni, ale to by se do mě pustili teoretici co zkoumají fotky na 1000% zvětšení :)).
V nabídce jsou jak malé kompaktní přístroje, tak ergonomicky povedené fotoaparáty s elektronickým hledáčkem. Ty se sice svou kvalitou a rychlostí odezvy (zatím) nemohou vyrovnat optickým hledáčkům, ale i přesto přinášejí některé výhody. Například rovnou vidíte, jak bude snímek exponovaný. Taky můžete využít pomůcky při ostření (například zvýrazňování hran, nebo přiblížení obrazu do místa kam ostříte). Díky tomu není problém používat přes redukci některé staré manuální objektivy a velmi levně tak získat objektivy, které vám umožní pracovat s hloubkou ostrosti a vytvářet snímky s hezky rozostřeným pozadím.
Nevýhoda je zde v horší ergonomii (u těch menších kompaktnějších modelů) a v pomalejším ostření (to se stále zlepšuje, ale pořád se nevyrovná zrcadlovkám, především při kontinuálním zaostřování). Taky se připravte, že na jedno nabití nafotíte mnohem méně snímků, než se zrcadlovkou. A samozřejmě i zde platí nevýhoda uvedená u zrcadlovek – levné setové objektivy nepodávají nejlepší výsledky.
Právě tato kategorie mi přijde nejvhodnější pro lidi, kteří se chtějí zabývat focením vážněji, ale nechtějí sebou tahat velkou a těžkou zrcadlovku. Většinu témat zvládají tyto přístroje stejně dobře jako bezzrcadlovky a díky jejich velikosti je větší šance, že je budete mít stále u sebe.
Kdy je nejlepší vybrat zrcadlovku?
Zrcadlovku bych určitě doporučil všem fotografům, kteří plánují fotit sport a akčnější záběry. Tam opravdu hodně oceníte možnost rychlého kontinuálního ostření a lepší ergonomie. Velikost a váha může být i výhodou, někomu právě vyhovuje fotoaparát, který se dobře drží a padne do ruky.
I přesto, že se kompakty s výměnnými objektivy neustále zlepšují, pořád mají zrcadlovky náskok. Většinou za podobnou cenu získáte mnohem lépe vybavenou zrcadlovku.
Pořídit takový snímek je velmi náročné i se zrcadlovkou. Kdo si někdy zkusil fotit racky (nebo jiné ptáky) za letu, určitě to potvrdí. Pro takovéto akční snímky už je důležité vybírat fotoaparát s rychlým a spolehlivým zaostřováním. Stejně tak je důležitý i správný výběr objektivu – u pomalých objektivů vám nepomůže ani když je nasadíte na nejrychlejší foťáky.
Nepodceňujte důležitost úprav
Úpravy fotografií jsou velmi důležité, ale bohužel je mnoho fotografů podceňuje. Nemůžete čekat, že z foťáku polezou přesně takové fotografie, jaké si přejete. Vy jste ten, kdo by měl mít nějakou vizi a představu o tom, jak mají výsledné fotky vypadat. Pokud to vše necháte na fotoaparátu, nedivte se, že fotky nebudou moc dobré.
Dobré fotky je potřeba doladit k dokonalosti. Ze špatné fotky už samozřejmě úpravami nic nezmůžete.
Zde je docela veselé sledovat, jak jsou někteří čerství vlastníci zrcadlovky zklamání z nezajímavých fotek a hledají chybu ve výbavě. Několikrát jsem narazil na lidi, kteří si pak hned chtěli pořídit zrcadlovku s ještě větším snímačem, protože si mysleli, že se tím změní i vzhled a tónování fotek. Nebo nedávno jsem narazil v diskuzi na názor „Mě šlo spíš o to, abych nemusela každou fotku upravovat v PC, to jsem si nemusela kupovat zrcadlovku“. Je na tom hezky vidět, jak moc je názor lidí na zrcadlovky ovlivněn dojmy a mýty.
Poznejte výhody a nevýhody své výbavy
Ať už máte jakkoliv dobrý fotoaparát a objektiv(y), naučte se pochopit jeho výhody a nevýhody. Nikdy nebudete mít dokonalou výbavu. Mnohem důležitější je znát její omezení a možnosti, jak je obejít. Například malý dynamický rozsah můžete obejít zvládnutím techniky HDR, nebo výběrem vhodnějších lokalit a scén. Pomalé ostření pak obejdete tím, že změníte svůj pracovní postup a například si vždy dopředu předostříte na nějaké místo. Nemožnost práce s hloubkou ostrosti zase obejdete tím, že budete pečlivěji komponovat snímky tak, abyste oddělili hlavní prvek fotografie od okolí. Pokud vás omezuje výbava v pořízení snímku podle vašich představ, najděte prostě jen jiný způsob jak to zachytit. Cvičte svou kreativitu a získané zkušenosti využijete i potom, co si pořídíte výbavu lepší.
Možnost pracovat s hloubkou ostrosti vám hodně usnadní focení. Díky tomu je mnohem jednodušší oddělit focený objekt od okolního prostředí. Pokud použijete objektiv s příjemným bokehem, můžete tak vytvořit díky rozostření pozadí velmi zajímavé efekty, které mohou fotografii zpestřit.
Shrnutí
Nevybírejte fotoaparát podle toho, čím fotí profesionálové. Rozdíly v kvalitě fotografií mezi jednotlivými typy fotoaparátů se stírají. Důležité je znát výhody a nevýhody fotoaparátů a podle toho vybrat takový, který bude pro vaše konkrétní účely vyhovovat nejvíce. Přeci jen bude mít jiné potřeby krajinář nebo reportážní fotograf. Někdo se bez bleskového automatického ostření neobejde, jiný si zase raději ostří v klidu a pomalu ručně ze stativu. Neposlouchejte fotografy, kteří vám budou radit fotoaparát, aniž by si poslechli vaše potřeby. Jakékoliv srovnání typu „je lepší zrcadlovka, nebo kompakt?“ je tedy zbytečné. Neexistuje jediné dokonalé řešení, vždy záleží na potřebách konkrétního fotografa.
A nemyslete si, že s velkým fotoaparátem někoho ohromíte. Lidi se budou zajímat o výsledky a je jedno, jestli budete pracovat s kompaktem, nebo obrovskou zrcadlovkou. Už jsem například část jedné mé zakázky na portrétní focení odfotil kompaktem. Myslíte, že to klienta zajímalo? Když víte co děláte a znáte omezení své výbavy, uděláte dobrou fotku čímkoliv.
Nejdůležitější ze všeho je vybrat si takový fotoaparát, se kterým vás focení bude bavit a budete jej mít u sebe co nejčastěji. Sebelepší fotoaparát je vám k ničemu, když vám bude ležet doma v šuplíku.
Pokud chcete s výběrem přístroje poradit, navštivte zdejší fórum a nezapomeňte uvést, co budete chtít fotit a jaké máte požadavky.
Dobrý den , ne tak docela souhlasím s Vaším článkem. Potřeboval jsem menší fotoaparát do batohu na kolo , případně na výlety po památkách. Měl jsem doma zrcadlovku Olympus E-450 se skly 14-42 a 40-150 , krátké sklo pokud si vzpomínám začínalo na f3,5 no potom ultrazoom Panasonic DMC-FZ28 a ještě Panasonic DMC-FZ200 .Podelším testování jsem zavrhnul Olympus , nechtělo se mi tahat dvě skla a celkově velikost byla větší. Potom to bylo těžšší ale ponechal jsem si FZ200. No a k tomu mám ještě Panasonic LX5 do kapsy kde světelnost začíná na f2,0. Ještě k těm UZ , fz28 produkuje malinko lepší snímky než fz200 která je novější a má zase jiné výhody – např.světelnost v celém rozsahu zoomu (24) f2,8. Sice si už fotím převážně jen pro radost , ale s té fz28 jsem ne jednou snímky publikoval ze vcelku náročných scén jako jsou výstaviště tj.interiér s umělým osvětlením . Lépe se ale v tomhle prostředí osvědčil Panasonic lx5.
„K levným zrcadlovkám se prodávají nekvalitní setové objektivy“ – dovolím si poznamenat, že bezzrcadla jsou taky v prodeji se setovými skly, která jsou na tom dost podobně, jako zrcadlovky. Když chcete lepší sklo na bezzrcadlo, zaplatíte dvojnásobnou cenu těla (Olympus PEN E-PL7 cena těla 9 000 Kč, cena pevného objektivu 20mm 17 000 Kč) . Zrcadlovku můžete koupit i samotnou, a vybrat k ní vhodnější objektiv.